افزایش تورم به همراه سنگینتر شدن رکود اقتصادی، برخی از بازارها را چشمانتظار اعیاد و مناسبتها نگه داشت؛ حال باید دید در آستانه فرا رسیدن روز مادر بازارها رونق خواهد گرفت؟
یکی از مراسمهای مهم ملی- مذهبی که به بسیاری از مغازهها رونق میبخشد، روز مادر است. نزدیک شدن به روز مادر بهانهای جدیست تا کسبوکارهای مختلفی اعم از گلفروشی، طلافروشی، پوشاک و غیره، خود را برای بهرهمندی از تب و تاب خریداران آماده کنند.
سنت پسندیده هدیه دادن و قدردانی از زحمات مادران و همسران، چراغ امید بازار را طی دهههای اخیر روشن نگه داشته است. افزایش تقاضا برای خرید اقلام مختلف، بدیهیترین اتفاق این روزها محسوب میشود و همین اتفاق، کارشناسان را بر آن میدارد تا به مراسمات اینچنینی، نگاهی اقتصادی داشته و روند بازار را بیش از پیش در نظر گیرند. خبرنگار اقتصاد ۲۴ وضعیت بازارهای مختلف را در آستانه روز مادر مورد بررسی قرار داد.
هر قدر زور طلا بچربد
طلافروشان معتقدند عید نوروز و روز مادر، از مهمترین اعیادیست که میتواند ورق رکود این بازار را برگرداند. اگر نگاهی به بازار طلافروشیها در این ایام بیاندازیم، خواهیم دید چنین رویکردی آنچنان هم خطا نیست. به گزارش اقتصاد ۲۴، چندی پیش دولت تغییر و تحولات مهمی را در قوانین خرید و فروش طلا وضع کرد و برخی این اقدام را باعث و بانی کاهش تقاضای طلا پیشبینی کردند. با این حال نگاه به بازار طلا نشان میدهد این کالا نهتنها تحت تاثیر قیمت جهانی آن رشد پیدا کرده، بلکه نزدیک شدن به روز مادر نیز باعث شده تا تمامی محدودیتهای جدید خرید و فروش، از نظر افراد پاک شود.
سایتهای اعلام نرخ طلا و ارز، روند کاهشی برای قیمت طلا را نشان میدهند، اما رصد بازار نشان میدهد تب و تاب روز مادر، برخی فروشندگان را بر آن داشته تا قیمتها را افزایش دهند. در حال حاضر هر گرم طلای ۱۸ عیار، حدود بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ تومان خرید و فروش میشود و این رقم برای هر مثقال طلا ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. اگر به این مبلغ اجرت ساخت طلا، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و در نهایت سود طلافروشان را اضافه کنیم، بدیهیست که یک قطعه طلای ساخته شده، در بازار نرخی متفاوت داشته باشد. به نظر میرسد برخی طلافروشان، قصد دارند تا نهایت بهرهبرداری را از روز مادر داشته باشند.
دسته گلهای لاغر ۴۰۰ هزار تومانی
صف گلفروشیها در روز مادر، از بهیادماندنیترین علامتهای تکاپوی بازار در این شب است. بازار گل، به گفته فعالان آن سال به سال کمرونقتر میشود و تنها اعیاد و مناسبتهای ویژه میتواند تکانی به دخل گلفروشان دهد. افزایش فشارهای اقتصادی باعث کمرنگ شدن خرید گل در سطح عمومیست، اما این کالا همچنان در صدر نیاز مردم برای نشان دادن ارادات و محبت خود به یکدیگر است.
هر شاخه گل رز، از ۸ هزار تومان تا ۴۰ هزار تومان در بازار قیمتگذاری میشود. هرچند باید خوششانس باشید که رز ۸ هزار تومانی پیدا کنید؛ آن هم در روز مادر. هر شاخه گل مریم که از گلهای پر مصرف در آن روز است نیز از ۵۰ هزار تومان تا ۹۰ هزار تومان قیمت دارد. هنوز تا روز مادر فاصله داریم، اما تغییر نرخ گل در گلفروشیها و رشد قیمتها نشان میدهد این بخش از بازار نیز منتظر تقاضای مردم در این روز است و به آن ایمان دارد. در حال حاضر اگر بخواهید در منطقه متوسطی از شهر یک دسته گل شامل دو عدد گل رز، دو عدد مریم و با تزئیناتی ساده تهیه کنید، حدود ۴۰۰ هزار تومان باید بپردازید.
گرانی ۱۰۰ درصدی پوشاک
بخشی از تکاپوی فعلی بازار پوشاک را میتوان متاثر از آغاز فصل زمستان دانست، اما بخش دیگری از آن، به یقین ربط به اعیاد پیشرو دارد. برای پوشاک، نرخ مصوبی وجود ندارد که بر پایه آن بتوانیم قیمتهای موجود را ارزیابی کنیم، اما رصد بازار نشان میدهد ضمن افزایش تقاضا از سوی مردم و به تبع رشد خرید و فروشها، قیمتها نیز در مسیر صعود قرار دارند. لباسهای مجلسی و پوشاکی که در دستهبندی «قابل هدیه دادن» قرار میگیرند بیش از دیگران افزایش قیمت داشتهاند. به گزارش اقتصاد ۲۴، مقایسه قیمتهای موجود در دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نشان میدهد کالاها در این بخش ۱۰۰ درصد گرانتر شدهاند. به عنوان مثال کاپشن مردانه تولید داخل تو کرک که در سال گذشته حدود یک میلیون تومان فروخته میشد، امسال در بازار با نرخی بالای ۲ میلیون تومان به فروش میرسد.
خوراکیها سوار تورم معمولی
بازار اقلام خوراکی و کالاهایی که در رسته سبد معیشت قرار میگیرند، هنوز متاثر شب یلدا بوده و گرانی خود را تا حدی حفظ کردهاند. هرچند نباید فراموش کرد به دلیل استمرار وجود تورم، بدیهیست که با رشد قیمت مرغ و گوشت قرمز و سایر اقلام اینچنینی مواجه باشیم. به صورت کلی، تاثیر روز مادر بر بازار خوراکیها را نمیتوان مشهود و قابل توجه توصیف کرد.
کوچکتر شدن سبد خرید مردم
به گزارش اقتصاد ۲۴، بازار هر سال کوچکتر شدن سبد خرید مردم را به عینه مشاهده میکند. برچیده شدن بسیاری از مغازهها، تغییر شغل و سایر تحولات اینچنینی حکایت از آن دارد که در برابر شرایط فعلی، تمامی کسبه توانایی ایستادگی ندارند. از سویی دیگر مردم نیز نمیدانند با محدود شدن منابع مالی خود آن هم به طور مستمر باید چکار کنند.
تا سالهای قبل، خرید طلا یا هدیههایی گرانقیمت، معمولیترین شیوه پاسداشت روز مادر بود، اما با طلایی با حداقل قیمت گرمی بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ تومان ، چه کسی توانایی خرید آن را دارد؟ کاهش کیفیت زندگی مردم، آن چیزیست که حتی نور و شوق اعیاد نیز نمیتواند آن را پنهان و کتمان کند.