رئیس اتحادیه صنفی تالار ، رستوران داران و سفره خانه کرمان می گوید گرانی،افزایش هزینه ها و دستمزدمشکل رستوران داران کرمان است گرانی عامل عدم مراجعه کرمانی ها به رستوران

مریم محسن بیگی-امید کرمان : رئیس اتحادیه صنفی تالار ، رستوران داران و سفره خانه و رئیس جامعه هتل داران کرمان با بیان اینکه آیتم‌های متعددی درقیمت منوی غذایی تاثیرگذار است، گفت: استفاده از موادغذایی سالم ، تازه و باکیفیت، طراحی زیبای رستوران، پرسنل با تجربه‌های بالا و خوش برخورد و مهمان نواز و ارائه بهترین و منحصر به فردترین نوع سرو غذا و سرویس دهی مناسب همه در قیمت تمام شده یک غذا تاثیرگذار هستند.
محمدرضا بهرامی افزود: در حقیقت نمی‌توان قیمت گذاری مشخصی برای منوی غذایی یک رستوران داشته باشیم و هیچ فرمول و محاسبه قطعی و تعیین شده‌ای برای استراتژی‌های قیمت گذاری منوی رستوران و فست فودها وجود ندارد.
وی تصریح کرد: آیتم‌های زیادی مانند محل جغرافیایی رستوران ، متراژ رستوران، مخارج کلی، تجهیزات آشپزخانه صنعتی و نوع ظروف و یا تجهیزات فست فود ، پرسنل و کارمندان رستوران و از همه مهمتر مشتری‌ها نقشی اساسی و تعیین کننده در فروش و قیمت‌های غذایی یک رستوران خواهند داشت.
رئیس اتحادیه تالار ، رستوران داران و سفره خانه کرمان با بیان اینکه گرانی با گران فروشی فرق می‌کند، گفت: متاسفانه افزایش قیمت مواد اولیه به صورت افسار گسیخته باعث شده است که رستوران داری و هتل داری به یک کالای لوکس در میان مردم تبدیل شود و استقبال مردم را برای خرید و استفاده غذا از بیرون بسیار کم کند.
بهرامی یادآور شد: در یک طلافروشی ، آهن فروشی و لوازم خانگی قیمت‌ها بروز است و حتی به صورت لحظه‌ای قیمت‌ها بالا و پایین می‌شود اما متاسفانه در یک رستوران نمی‌توان به راحتی با افزایش مواد اولیه منوی غذایی را در لحظه بروز کرد و تغییر داد.
وی گفت: از آنجایی که غذاهای بیرون بر مجبور نیستند هزینه ظروف ، پرسنل اضافه و حتی مکان بزرگ و دیگر هزینه‌های جانبی را پرداخت کنند در نتیجه قیمت تمام شده غذا در یک رستوران با یک کیترینگ و تهیه غذاهای بیرون بر بسیار متفاوت است چرا که قیمت یک غذا در غذای بیرون بر نسبت به رستوران بسیار کمتر تمام می‌شود.
رئیس اتحادیه تالار ، رستوران داران و سفره خانه با بیان اینکه تخلف و تقلب در هر صنفی می‌تواند باشد، افزود: عمدتا کسی که پروانه کسب و کار دارد و یک موقعیت شغلی برای خود و عده‌ای ایجاد کرده است با یک تقلب و تخلف کار خود را خراب نمی‌کند و موقعیت شغلی خود را به خطر نمی‌اندازد و مشتریان خود را با یک تخلف از دست نخواهد داد، چرا که مردم خود آگاهی دارند و می‌توانند مکان‌ها و غذاهای مناسب و بهداشتی را از نامناسب تشخیص دهند.
وی به میزان گردش مالی و سودهی یک رستوران دار اشاره کرد و یادآور شد: حاشیه سود یک رستوران دار بسیار کم است و اگر روزانه پایین تر از صد پرس غذا بفروشد ضرر کرده است.
بهرامی تصریح کرد: در سال‌های گذشته انتشار ویروس کرونا و در حال حاضر نیز گرانی مواد اولیه حاشیه سود یک رستوران دار را بسیار کاهش داده است و حتی در زمان‌هایی به صفر نیز می‌رساند.
وی با بیان اینکه با این گرانی اگر قیمت‌ها را افزایش دهیم مشتری و متقاضی نخواهیم داشت، گفت: در حال حاضر رستوران از دیدگاه مردم یک کالای غیرضروری است، متاسفانه در ماه‌های اخیر نیز قیمت مواد اولیه از جمله گوشت افزایش چشمگیری داشته و همین امر علاوه بر کاهش مشتریان رستوران‌ها، باعث مشکلاتی برای همکاران ما شده است.
بهرامی افزود: گرانی مواد اولیه غذایی جدا از فشاری که به مردم وارد می‌شود، باید به فشاری که به واحدهای صنفی مواد غذایی مثل رستوران‌ها، کترینگ‌ها و کبابی‌ها می‌شود، توجه ویژه کرد، چرا که تعطیلی این واحدهای صنفی بیکاری عده‌ای را نیز به دنبال خواهد داشت.
رئیس اتحادیه تالار ، رستوران داران و سفره خانه افزود: مامنتظر عملی شدن قول‌ها و مساعدت‌های مسئولین هستیم تا یک رستوران دار و هتل دار بتواند در حاشیه حداقل امنیت، سرمایه گذاری، کار و فعالیت نماید.

رئیس اتحادیه چلو کباب و تهیه غذا کرمان؛
کیفیت مواد اولیه مورد استفاده تعیین کننده قیمت‌ها خواهد بود
رئیس اتحادیه چلو کباب و تهیه غذا کرمان نیز در ادامه در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: علاوه بر اینکه زمان‌هایی با کمبود مواد اولیه مانند روغن و برنج مواجه بودیم در حال حاضر نیز شاهد افزایش بی رویه قیمت‌ها از جمله قیمت گوشت هستیم.
اسماعیل گرامی فر در خصوص قیمت یک پرس کباب افزود: قیمت یک پرس چلو کباب در بالای شهر با پایین شهر و همچنین در یک کبابی یا در چلو کبابی بسیار متفاوت است.
وی تصریح کرد: یک کبابی هزینه‌هایی مانند میز و صندلی ، ظروف، نیرویی برای مدیریت و خیلی از هزینه‌های جانبی دیگر را ندارد در نتیجه قیمت تمام شده یک سیخ کباب در یک کبابی با چلوکبابی متفاوت است.
رئیس اتحادیه چلو کباب و تهیه غذای کرمان ادامه داد: از آنجایی که اجاره بهای یک مغازه در بالای شهر با یک مغازه در حاشیه شهر بسیار فرق دارد در نتیجه قیمت غذاها نیز در این مناطق متفاوت خواهد بود.
وی با بیان اینکه هزینه‌های تولید در قیمت تمام شده یک غذا تاثیرگذار هستند، گفت: هر ساله هزینه‌هایی مانند حامل‌های انرژی ، هزینه‌های اجاره ساختمان و حقوق پرسنل و نیروها در حال افزایش هستند که بر عهده رستوران دار خواهد بود و باید از طریق قیمت غذاها جبران شوند.
گرامی فر نوع مواد اولیه را نیز در تعیین قیمت‌ها تاثیرگذار دانست و افزود: ما طیف گسترده‌ای از مواد غذایی درجه یک ، درجه دو و درجه سه داریم برنج ایرانی و خارجی با قیمت‌های مختلف و کیفیت‌های متفاوتی عرضه می‌شود که باعث می‌شود قیمت تمام شده یک غذا در یک چلوکبابی بالای شهر و حاشیه شهر متفاوت باشد.
وی افزود: زمانی که یک تهیه غذا در حاشیه شهر قرار دارد قطعا براساس نیاز آن منطقه و توجیه اقتصادی مشتریانش از مواد غذایی استفاده می‌کندکه قیمت تمام شده آن غذادر توان مردم آن منطقه باشد و توجیه اقتصادی ندارد که بخواهد از مواد درجه یک در تهیه غذا استفاده نماید و بالعکس رستورانی که در یک منطقه‌ با مردمانی با توان مالی بالاتر قرار دارد بر اساس نیاز مشتریان خود از مواد غذایی با کیفیت تری استفاده خواهد کرد و قطعا قیمت تمام شده آن غذا نیز افزایش خواهد داشت.
رئیس اتحادیه چلو کباب و تهیه غذا کرمان ادامه دارد: تنوع قیمت‌ها در همه جای دنیاست و مهمترین بحث در این تفاوت‌ها بحث کیفیت مواد اولیه مورد استفاده است که تعیین کننده قیمت‌ها خواهد بود.
وی به نظارت‌های صورت گرفته از واحدهای صنفی نیز اشاره کرد و افزود: نظارت‌ها از طریق سازمان بازرسی، جهاد کشاورزی و خود اتحادیه به صورت منظم از واحدهای صنفی انجام می‌شود و چندین ارگان بر روی قیمت‌ها و بهداشت نظارت دارند هر چند که مردم خود همه کارشناس هستند.

برنجپلودستمزدرستورانغذاکبابکرمانگرانیماهان تی ویماهان سیمامواد اولیههزینه
Comments (۰)
Add Comment