مهلت یک‌ ماهۀ دستگاه قضا برای رفع نقطۀ حادثه‌خیز جادۀ کرمان-راور

۸

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان در جلسۀ بررسی ابعاد حادثۀ واژگونی اتوبوس جادۀ کرمان-راور که در تعطیلات نوروزی اتفاق افتاد، گفت: «اصلاح نقاط حادثه‌خیز و احداث محور دوم جادۀ راور- کرمان علیرغم گذشت قریب به 18 سال، بلااقدام مانده و دستگاه‌های مربوطه باید در این خصوص پاسخگو باشند».
سیدمهدی قویدل افزود: «نقاط حادثه‌خیز موجود باید در سال جدید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن اصلاح شود و همچنین تکمیل باند دوم کرمان-راور به‌صورت ویژه در دستور کار باشد و تیم نظارتی برای بررسی علل و عوامل طولانی شدن و ترک فعل‌های احتمالی تشکیل می‌شود».
وی همچنین با اشاره به نقش دستگاه‌های مختلف در وقوع این تصادف خاطرنشان کرد: «برای تکمیل و رفع نقطۀ محل حادثۀ محور کرمان-راور مهلت یک ماهه تعیین می‌شود».
به گزارش روابط عمومی اداره‌کل دادگستری استان کرمان، وی در ادامه بیان کرد: «بررسی‌های آماری، علمی و داده‌کاوی نشان می‌دهد علیرغم وجود نقاط حادثه‌خیز در محورهای مواصلاتی، عامل انسانی، تخلفات رانندگی و ضعف فرهنگ ترافیک بیشترین نقش را در بروز تصادفات داشته است».
قویدل گفت: «نقش پلیس‌راه و سایر دستگاه‌های نظارتی و مسئول در وقوع این تصادف غیرقابل انکار و اغماض است».
وی با تاکید بر این‌که شرکت تعاونی حمل‌ونقل، وظیفۀ نظارت دقیق این موضوع و بررسی تخلفات رانندۀ اتوبوس مبنی بر سرعت غیرمجاز و حمل مسافر بیش از حد استاندارد را داشته است، ادامه داد: «اکثر حوادث و تخلفات موصوف در این حادثه، ناشی از ضعف عملکرد مسئولین مربوطه در کنار سهم تخلفات راننده اتوبوس است».
قویدل گفت: «اصلاح نقاط حادثه‌خیز و احداث محور دوم جادۀ راور- کرمان علیرغم گذشت قریب به 18 سال، بلااقدام مانده و دستگاه‌های مربوطه باید در این خصوص پاسخگو باشند».
وی بیان کرد: «کوتاهی و اهمال مسئولین مربوطه اعم از جایگاه‌های سوخت، مجتمع‌های خدماتی و رفاهی و بهداشتی نیز در این حادثه کاملاً مشخص و مبرهن است و قطعاً دستگاه قضا برخورد قانونی لازم را خواهد داد».
معاون دادگستری استان کرمان تاکید کرد: «علیرغم مکاتبات متعدد و مطالبات قانونی صورت گرفته در سال 1403، به‌ویژه در دو ماه پایانی سال و تاکید بر اهتمام مسئولین مربوطه بر این مهم، و ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لازم با مراجع ذیربط، پاسخ مناسب و به‌موقع دریافت نشده و اقدامات لازم بعمل نیامده است».
وی افزود: «گرچه فقرات تصادف در کل استان کاهشی بوده است اما از نظر تعداد فوتی‌ها و تعداد تصادفات هنوز جای اقدام جهادی، اصولی و هدفمند و منسجم خالی است».
قویدل اضافه کرد: «وقوع تصادفات عنوان سوم جرایم استان است و علاوه بر خسارت‌های جسمی و روحی که به خانواده‌ها وارد می‌شود، حجم قابل‌توجهی از پرونده‌ها را نیز به خود اختصاص داده است و دستگاه قضایی سرخط اول تبعات ناشی از تصادفات است».
وی گفت: «نقاط حادثه‌خیز موجود باید در سال جدید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن اصلاح شود و همچنین تکمیل باند دوم کرمان-راور به‌صورت ویژه در دستور کار باشد و تیم نظارتی برای بررسی علل و عوامل طولانی شدن و ترک فعل‌های احتمالی تشکیل می‌شود».
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با تاکید بر این‌که ناوگان حمل‌ونقل استان کرمان نیز باید بهبود پیدا کند تا مانع از بین رفتن سرمایه‌های انسانی جامعه در تصادفات شود، اظهار کرد: «قطعاً این مهم در سال جدید به‌عنوان اولویت برنامه‌ها در دستور کار دادگستری کل استان خواهد بود».
وی گفت: «تمامی نواقص تعیین شده به ترتیب در دستور کار جلسات تصادفات سال‌جاری این معاونت قرار خواهد گرفت و در مرحلۀ اول پیگیری احداث محورهای مواصلاتی و طرح‌های نیمه‌تمام قرار دارد که در این جلسه برای تکمیل و رفع نقطۀ محل حادثۀ محور کرمان -راور مهلت یک ماهه تعیین می‌شود».
قویدل بیان کرد: «نصب و راه‌اندازی سامانۀ سپهتن ضرورت دارد و اداره‌کل راهداری و سایر دستگاه‌ها نیز موظف هستند در راستای پیشگیری از تخلفات و حوادث جاده‌ای و جرائم مرتبط، نسبت به انجام این مهم اهتمام بیشتری داشته باشند».
وی افزود: «با توجه به تاکید رئیس‌کل دادگستری استان و محول کردن پیگیری این موضوع به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، این معاونت با همکاری دادستان‌های محترم استان اهتمام لازم را در این خصوص خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.