دومین خودروی ملی کرمان موتور با نام کی ام سی «شادو» روانه بازار می‌شود

۲۸

شرکت کرمان موتور در دومین رویداد فناوری KITONEXT خبر از طراحی و تولید دومین خودروی ملی خود با نام کی ام سی “شادو” داد. “شادو” یا “شدو” (shadow) نمونه هاچ بک کی ام سی ایگل است و ظاهری کاملا متفاوت با سدان ایگل دارد.
کرمان موتور برنامه بزرگی برای توسعه سبد محصولات بومی خود تدوین کرده؛ طبق این برنامه قرار است ۱۰ مدل خودرو از کرمان موتور در قالب سه پلتفرم روانه بازار شود. در گام نخست از این برنامه، کی ام سی “شادو” دومین محصول از پلتفرم PS1 به عنوان نسخه هاچ بک ایگل تا شهریور ۱۴۰۴ آماده عرضه به بازار می‌شود.
بر اساس اطلاعات بدست آمده از پروژه “شادو”، مشخصات فنی این خودرو مشابه ایگل است اما در نمای خارجی و داخلی نسبت به ایگل و جک جی فور طراحی کاملا متفاوتی دارد؛ علاوه بر این، سطح امکانات ایمنی و رفاهی بالاتری نیز برای شادو در نظر گرفته شده است.
تولید محصولات ملی کرمان موتور بر مبنای سه پلتفرم
مهندس ابوالفضل خلخالی معاون تحقیق و توسعه کرمان موتور ضمن اعلام این خبر تصریح کرد کرمان موتور سه پلتفرم PS1، KP1 و KP2 را برای توسعه محصولات آینده خود تدارک دیده است؛ هاچ بک “شادو” مشابه سدان ایگل بر مبنای پلتفرم PS1 توسعه پیدا کرده و با کد فنی PS12 شناخته می‌شود، پلتفرم دیگر KP1 نام دارد که یک مگاپلتفرم مختص به خودروهای سواری کوچک و متوسط است و پلتفرم دیگر نیز KP2 نام دارد که مگاپلتفرمی مختص به خودروهای سواری بزرگ است.
کرمان موتور برنامه دارد تا ده محصول ملی خود را در سه نسخه بنزینی، برقی و هیبریدی روانه بازار کند. در نقشه راه کرمان موتور تعریف شده ۶۰ درصد تولیدات بنزینی، ۳۰ درصد هیبریدی و ۱۰ درصد برقی باشند. در همین راستا نخستین محصول برقی کرمانی‌ها ایگل برقی خواهد بود که پروژه آن تا ۷۰ درصد پیشرفت داشته و قرار است تا اردیبهشت ۱۴۰۴ تجاری سازی شود. اولین خودروی هیبریدی کرمان موتور نیز ایگل هیبریدی است که در آن از تکنولوژی گیربکس DHT استفاده شده است؛ این خودرو نیز تا اسفند ۱۴۰۴ روانه خیابان‌ها خواهد شد.
شاسی بلند متوسط کرمان موتور تا سال ۱۴۰۵ می‌آید
محصول ملی دیگر کرمان موتور که از آن سخن به میان آمد یک شاسی بلند متوسط است که بر مبنای پلتفرم KP2 توسعه داده شده و نام آن با کد فنی KP21 شناخته می‌شود. تاکنون پروژه طراحی و توسعه این خودرو ۱۵ درصد پیشرفت داشته و قرار است تا شهریور ۱۴۰۵ به تولید آزمایشی و تا پایان همان سال نیز تجاری سازی شود. فعلا آنچه که از جزئیات پروژه معلوم شده، این خودرو مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری TGDI است و در دو نسخه تک و دو دیفرانسیل روانه بازار می‌شود.
بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته از سوی کرمان موتور، قرار است در پایان برنامه هفتم توسعه، ۸۰ درصد محصولات این شرکت از تولیدات بومی باشند و تنها ۲۰ درصد از سبد محصولات به خودروهای مونتاژی و وارداتی اختصاص پیدا کند؛ همچنین تا سال ۱۴۰۷ شمسی، تیراژ سالانه کرمان موتور به عدد ۵۰۰ هزار خودرو در سال می‌رسد.
معاون تحقیق و توسعه کرمان موتور در پایان سخنان خود تأکید کرد سیاست گذاری مدیران این خودروسازی بر آن است که در چشم انداز مسیر توسعه برند کی ام سی، ۳۰ درصد زنجیره تامین مربوط به قطعات وارداتی و ۷۰ درصد دیگر سهم ساخت داخل باشد. در حال حاضر متوسط داخلی سازی در محصولات کرمان موتور نزدیک به ۴۰ درصد است و در محصولات پلتفرم PS1 نیز، این میزان ۶۸ درصد بوده و به زودی به بالای ۷۰ درصد خواهد رسید.

در همین راستا شرکت کرمان موتور اقدام به احداث خطوط تولید باک پلیمری، گیربکس CVT و دوکلاچه، موتور ۱.۵ لیتری TGDI برند JAC، رنگ آمیزی تمام مکانیزه و ادوات پلیمری نموده تا تولید خود را با تعمیق بیشتر داخلی سازی و همچنین کاهش ارزبری ادامه دهد.
احداث مرکز توسعه نرم‌افزارهای خودرویی کرمان موتور (متا) در دانشگاه شریف
دومین رویداد فرصت‌های نوآوری و فناوری کرمان موتور با هدف اتصال دانشگاه و صنعت در مرکز همایش‌های دانشگاه شریف برگزار شد. در این مراسم که با حضور اساتید دانشگاه، دانشجویان و میهمانانی از کشورهای چین و روسیه برگزار شد، مرکز توسعه نرم‌افزارهای خودرویی کرمان موتور (متا) در محل دانشگاه شریف مورد بهره‌برداری قرار گرفت. دوره نخست این رویداد سال گذشته در دانشگاه علم و صنعت برگزار شده بود.


علاوه بر معاون تحقیق و توسعه کرمان موتور، این رویداد سخنرانان دیگری نیز داشت؛ در ابتدای مراسم دکتر حسن حدادپور معاون پژوهشی ریاست دانشگاه شریف در سخنانی با اشاره به به روند خروج نخبگان از کشور نسبت لزوم به کارگیری این قشر در صنایع مختلف تأکید کرد. وی در ادامه ضمن مرور کارنامه پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف در حوزه خودروهای برقی، از آمادگی این مجموعه برای همکاری ویژه با کرمان موتور خبر داد.
در ادامه سید محمد موسوی معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت از عملکرد کرمان موتور به عنوان فعال بخش خصوصی تجلیل کرد و وعده داد در دوره جدید وزارت صمت هماهنگی بیشتری در سیاست گذاری و هدایت صنعت بزرگ خودرو برقرار خواهد شد.
همکاری کرمان موتور با شرکت طراح و سازنده آئوروس سنات!
دیگر سخنران کیتونکست ۲، شمیت نیکولای از شرکت مطرح روسی Nami بود؛ قرار است کرمان موتور با نامی برای توسعه محصولات جدید دو پلتفرم KP1 و KP2 همکاری کند. طراحی و توسعه سیستم انتقال قدرت DHT و قوای محرکه هیبرید از بخش‌های مهم همکاری کرمان موتور و نامی هستند. شرکت روسی Nami همان کمپانی است که طراحی و توسعه خودروی معروف آئوروس سنات را بر عهده داشته است
در کیتونکست ۲، چهار پنل و کارگاه آموزشی با موضوعات طراحی استایل خودرو، قوای محرکه، نرم افزار و برق خودرو و حوزه شبیه سازی برای علاقه مندان برگزار شد؛ همچنین نتایج مسابقه بزرگ طراحی خودروی کرمان موتور اعلام شد و طی آن صاحبان ده اثر برگزیده برای آموزش و همکاری از سوی کرمان موتور به مرحله بعد مسابقه فراخوانده شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.