مهندس شه بخش مدیرعامل صنایع خودروسازی کرمان در سی امین سالگرد تأسیس منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید مطرح کرد: توسعه بم تنها با رشد صنعت خودروسازی امکان پذیر است

۴۶

مهندس شه بخش مدیرعامل صنایع خودروسازی کرمان در سی امین سالگرد تأسیس منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید مطرح کرد:
توسعه بم تنها با رشد صنعت خودروسازی امکان پذیر است
احسان جمالی زاده: مدیرعامل صنایع خودروسازی کرمان گفت: صنعت خودروسازی در ارگ جدید با برخورداری از سهم ناچیز زمین و آب شهرستان بم با 200 همت GDP معادل ده برابر درآمد بخش کشاورزی در اقتصاد منطقه و استان تأثیرگذار بوده است.
مهندس محمدرضا شه بخش در سی امین سالگرد تأسیس منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم به تشریح دستاورد های صنعت خودروسازی و مزیتهای آن در مقایسه با بخش کشاورزی پرداخت و با اشاره یه صحبت های آقای مرعشی اظهار داشت: وسعت بم بیش از 540 هزارهکتار یعنی معادل 5400کیلومتر است، پس در اینجا مشکلی به نام زمین وجود ندارد اما آب در استان کرمان یک معضل و موضوعی مهم و حیاتی است که بیش از 94درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف وحدود 5/3 درصد نیز صرف بخش مسکونی و خدمات می شود و در بهترین حالت تنها 5/2 درصد از آب استان سهم صنعت است و چون شهرستان بم یک منطقه کاملا کشاورزی است اگر ارگ جدید را کنار بگذاریم هیچ ظرفیتی به عنوان شاخص صنعتی در آن وجود ندارد.


وی بیان کرد : چنانچه بم بخواهد برپایه کشاورزی موجود به رشد خود ادامه دهد با سطح زیر کشت حدود 27هزار هکتار که 16هزار هکتار از آن در بخش نخلیات و خرما است و بامصرف حجم عظیمی از منابع آب موجود، تنها حدود 200هزار تن خرما برداشت می کند که با احتساب قیمت هر کیلو خرما 80 هزارتومان سهمGDP کشاورزی در بم 16همت و با سایر بخش های کشاورزی حداکثر درآمد آن به 20همت خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه این واقعیت کشاورزی در بم است و اما در ارگ جدید مجموع زمین در اختیار 2350هکتار است که 1350هکتار آن مربوط به شهرک مسکونی و توریستی و تنها هزار هکتار به بخش صنعت اختصاص یافته و در اختیار صنایع خودروسازی است و از این هزار هکتار درسال گذشته که به عنوان یکی از مقاطع بسیار خوب فعالیت بوده، بیش از 200هزار خودرو به بازار عرضه شده که فقط سهم GDP آن 200همت است آن هم با مصرف آبی که به هیچ وجه قابل مقایسه با بخش کشاورزی نیست. ما یکGDP صنعتی با این ظرفیت عظیم در بم داریم.
مدیرعامل کرمان خودرو با طرح این سوال که« چرا بم در بخش کشاورزی توسعه پیدا نکرده است؟» افزود: چون مشکل آب وجود دارد هیچ کشاورزی در این منطقه برای توسعه کشاورزی مشکل زمین ندارد همه مشکلات از کمبود آب است حال اگر توسعه ای هم شکل گرفته بود همان چیزی رقم میخورد که الان اتفاق افتاده است.
شه بخش ادامه داد: در بم هیچ مغایرتی برای توسعه صنعت وجود ندارد و اگر کمک کنید صنعت در اینجا رشد کند، مطمئن باشید این موفقیت برای همه است به قول دوستان جدید در 30 سال گذشته بزرگانی برای بم این عمق استراتژیک را تعریف کردند که امروز به بار نشسته و تحولات عظیمی را برای مردم منطقه رقم زده است.
وی در پایان گفت : ما اکنون نیز باید بتوانیم این عمق استراتژیک را به گونه ای تعریف کنیم که در 30سال آینده اتفاقات بهتری برای بم بیفتد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.