زمان زیادی تا آغاز سال تحصیلی جدید نمانده و طبق اعلام آموزش و پرورش، امسال کلاسها بهصورت حضوری برگزار خواهند شد و از دوم مهرماه مدارس و دانشگاهها باز میشوند.
پس از دو سال برگزاری آنلاین کلاسها، قرار است امسال، دانشآموزان سر کلاسهای درس حاضر شوند و در روزهای باقیمانده تا شروع سال تحصیلی جدید، تکاپوی خانوادهها برای تهیۀ نوشتافزار بیشتر شده است.
گرانی بازار نوشتافزار اما بسیاری از والدین را با چالش مواجه کرده و به گفتۀ رئیس اتحادیه صنف کتاب و لوازمالتحریر کرمان، بسیاری از خانوادهها برخلاف گذشته که در آغاز سال تحصیلی تعداد زیادی قلم و دفتر خریداری میکردند، حالا خریدهایشان روزمره شده و مجبورند به چند دفتر و مداد و خودکار اکتفا کنند.
علی صداقتنیا، 20 شهریورماه در گفتوگو با فردای کرمان بیان کرد: «پس از دو سال از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع بیماری کرونا، امسال بازار نوشتافزار از رونق بیشتر و بهتری برخوردار است».
وی با بیان اینکه قیمت نوشتافزار نسبت به سال گذشته از 40 تا 100 درصد افزایش داشته است، توضیح داد: «بهطور نمونه قیمت یک بستۀ کاغذ 500 برگ A4 که قبلا حدود 65 تا 70 هزار تومان بود در حال حاضر با قیمت 120 هزار تومان به فروش میرسد».
صداقتنیا ادامه داد: «قیمت هر بند کاغذی که برای تولید دفتر مورد استفاده قرار میگیرد نیز سال گذشته 550 هزار تومان بود اما در حال حاضر، یک میلیون و 250 هزار تومان تا یک میلیون و 300 هزار تومان به فروش میرسد و تولیدکننده هم بر اساس این افزایش قیمت، نرخ کالاها را افزایش داده است».
وی خاطرنشان کرد: «نوشتافزار خارجی به دلیل تغییر نرخ ارز بیشترین افزایش قیمت را داشتند و تولیدات داخلی حداقل 40 درصد افزایش قیمت داشتهاند زیرا مواد اولیۀ اکثر نوشتافزارهای تولید داخل وارداتی است.
رئیس اتحادیه صنف کتاب و لوازمالتحریر کرمان با اشاره به وضعیت بازار نوشتافزار در آستانۀ سال تحصیلی جدید، گفت: «وضعیت فروش بد نیست اما رضایتبخش هم نیست. از یک طرف بازگشایی مدارس اتفاق بسیار زیبایی است و همکاران ما خوشحال هستند که باز با دانشآموزان در ارتباط هستند و دانشآموزان هم با مراجعه به مغازههای لوازمالتحریر با نحوۀ خرید و فروش و مراودات اجتماعی آشنا میشوند اما با توجه به وضعیت اقتصادی مردم که الان مشکلات عدیدهای دارند، رضایت نسبی همکاران ما هم تامین نشده است».
رئیس اتحادیه صنف کتاب و لوازمالتحریر کرمان ادامه داد: «در سالهای گذشته، خانوادهها زمانی که برای خرید نوشتافزار در ابتدای سال تحصیلی مراجعه میکردند، چندین دفتر یا خودکار و مداد را خریداری میکردند اما الان به دلیل گرانی و کاهش قدرت خرید، سعی میکنند از هر کدام فقط یکی دو مورد خریداری کنند و بهصورت روزمره لوازم مورد نیاز را تهیه کنند و این مساله در فروش مغازهها تاثیر گذاشته است».
وی ادامه داد: «از سوی دیگر، زمانی که همکاران ما با مواردی مواجه میشوند که دانشآموزی با خانواده برای خرید نوشتافزار مورد نیاز خود مراجعه میکند اما خانواده توان خرید ندارد و به همین دلیل یا تعداد لوازم را کاهش میدهد و یا از خرید منصرف میشود، هم برای خانواده و کودک ناراحتکننده است و هم برای همکاران ما آزاردهنده است».
صداقتنیا با اشاره به قیمت برخی اقلام نوشتافزار در بازار کرمان، اظهار کرد: «قیمت یک دفتر 40 برگ معمولی، هشتهزار تومان است و قیمت دفترهای فانتزی یا سیمی از 60 هزار تومان شروع میشود، قیمت یک مداد معمولی دو تا سههزار تومان و قیمت مداد فانتزی بین پنج تا ششهزار تومان است. قیمت خودکار معمولی هم سههزار و 500 تومان است و قیمت خودکارهای مرغوبتر از شش هزار تومان شروع میشود».
وی در ادامه با اشاره به مشکلات صنف لوازمالتحریر کرمان، یادآور شد: «یکی از مشکلاتی که الان صنف لوازمالتحریر برای خرید و تهیۀ اقلام با آن مواجه شده، این است که قبلا تولیدکنندگان محصولات خود را بهصورت مدتدار در اختیار مغازهداران قرار میدادند اما اکنون، محصولات خود را بهصورت پیشفروش عرضه میکنند و مغازهدارانی که الان پول را واریز کنند حدودا اوایل مهر میتوانند کالاهای سفارش داده شده را تحویل بگیرند».
رئیس اتحادیه صنف کتاب و لوازمالتحریر کرمان افزود: «یکی دیگر از مشکلات این است که آموزش و پرورش تصمیم گرفت کتابهای درسی از طریق مدارس توزیع شود و برخلاف اینکه وعده داده بودند مجددا توزیع کتاب را به صنف لوازمالتحریر واگذار کنند این اتفاق رخ نداد».
وی خاطرنشان کرد: «همچنین اتفاقی که سال قبل و امسال هم رخ داد و مزید بر علت شد، این بود که مدارس کار منگنه کردن کتابها و یا فنرزنی که مربوط به بخش خصوصی است را هم انجام میدهند، در حالی که کار مراکز آموزشی، فرهنگی و پرورشی است اما در این حوزه مداخله میکنند که سبب ضایع شدن حق مغازهداران فروش نوشتافزار میشود».
صداقتنیا ادامه داد: «دولت برای تولید نوشتافزارهای ایرانی-اسلامی سرمایهگذاری کرده است اما تبلیغی از این کالاها را شاهد نیستیم در حالی که محصولات خارجی در شبکههای ماهوارهای تبلیغ میشود».