استرس و تاثیر آن بر پوست بدن !

* مریم ابوالحسنی زاده مدرس زیبایی و سلامت پوست

چرا استرس به روی پوست ما تاثیر می‌گذارد؟و اما تاثیر استرس بر پوست چگونه خواهد بود؟
این‌ها همه سوالاتی است که برای شما هم امکان دارد پیش آمده باشد اما واقعا استرس چیست ؟
استرس یعنی احساس نگرانی و ناراحتی درمورد مسایلی چون خانواده، کار، پول و غیره.
استرس واکنش طبیعی بدن در برابر موقعیت‌های محیطی و زندگی که امروزه همه ما به طریقی با آن دست به گریبان هستیم.
در زندگی امروز حتی کلمه استرس جزو مکالمات روزمره زندگی ما شده است. (چگونه می‌توانم با این استرس امروز به سر کار بروم؟) با این استرس قادر نیستم راحت بخوابم!!
ما اجازه داده‌ایم که استرس در تمام زندگی ما تاثیرگذار باشد بدون آنکه به عواقب رفتار خود فکر کرده باشیم اما باید در نظر بگیریم که استرس بر تمامی زندگی ما تاثیرگذار است حتی چهره ما به دنبال استرس هورمون‌هایی در خون ترشح می‌شود که در واقع واکنش طبیعی بدن برای دفاع از خودش است و چون پوست به عنوان بزرگترین عضو بدن است بر هر آنچه که بتواند تاثیر می گذارد.
تاثیر استرس بر روی پوست به اشکال مختلفی خودش را نشان می‌دهد اما معمولاً در جهتی که پوست به آن مستعد است خود را نشان خواهد داد مثلاً اگر منافذ باز روی صورت بیشتر باشد آن را بزرگتر نشان خواهد داد،جوش‌های چرکی،خشکی صورت،یا چرب و تیره بودن پوست با استرس افزایش پیدا خواهد کرد.
چگونگی تاثیر استرس بر پوست:
هنگام استرس دن هورمون‌هایی مانند کورتیزول و آدرنالین ترشح می‌کند که می‌توانند باعث افزایش تولید چربی در پوست شوند این امر می‌تواند منجر به انسداد منافذ و بروز آکنه شود.
التهابات و تحریک پوست:
استرس مزمن می‌تواند باعث التهاب و تحریک پوستی شود خود می‌تواند به بروز بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس شود.
پیری زودرس :
استرس می‌تواند روند پیری پوست را تسریع کند و منجر به خشکی، نازک شدن و ظاهر شدن چین و چروک‌ها شود.
راه‌های مقابله با تاثیر استرس بر پوست:
مدیریت استرس: یادگیری روش‌های مدیریت استرس مانند تمرینات تنفسی عمیق مدیتیشن و یوگا می‌تواند به کاهش تاثیرات استرس بر پوست کمک کند.
مراقبت‌های پوستی مناسب : استفاده از محصولات مراقبتی پوست که به کاهش التهاب و ترمیم پوست کمک می‌کند می‌تواند مفید باشد.
تغذیه سالم : یک رژیم غذایی متعادل حاوی آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب و مغازه می‌تواند به حفظ سلامت پوست کمک کند بیشتر مردم به اشتباه برای درمان مشکلات پوستی خود اقدام به مصرف داروهای پوستی یا انجام روش‌های زیبایی می کنند.
در صورتی که تاثیر استرس بر بیماری‌های پوستی آنقدر زیاد است که در بیشتر موارد افراد باید به درون خود نگاهی بیندازند و برای درمان اقدام جدی کنند.
یکی از بهترین روش‌های کاهش استرس انجام ورزش روزانه است .
نوشیدن الکل یا کافئین زیاد علاوه بر اینکه قدرت مقابله با استرس را کاهش می‌دهد می‌تواند پوست را شل کند. کشیدن سیگار اثرات بسیار ناخوشایندی بر بوی پوست خواهد داشت. کشیدن سیگار اثرات نامطلوبی بر روی پوست دارد چروک را افزایش داده جریان اکسیژن را در پوست کم می‌کند و رنگ پوست به زردی تمایل دارد.
البته روانشناسان معتقدند قدری از این استرس‌ها در زندگی روزمره طبیعی است اما مسلماً هیچ فرد سالمی اجازه نخواهد داد که استرس تمام زندگی او را در بر بگیرد. بدون شک استرس بر تمامی زندگی شما حتی روابط خانوادگی تاثیر خواهد گذاشت.
نتیجه‌گیری مبحث بالا این است که استرس در زندگی روزمره همه ما وجود دارد چون مشکلات زندگی باعث استرس می‌شود اما می‌توانیم سبک زندگی خود را تغییر داده و استرس را مدیریت کنیک. با ورزش و یوگا ومدیتیشن که باعث آرام شدن ذهن می شود تا از اثرات منفی آن در زندگی در امان باشیم.

استرسبدنبیماریپوستتحریکتمریناتتنفسدرمانروزمرهزندگیسلامتماهان تی ویماهان سیما
Comments (۰)
Add Comment