سن ابتلا به دیابت در ایران کاهش یافته است؛ آمار بالای قطع عضو و نابینایی مبتلایان به دیابت در کشور

رئیس انجمن دیابت ایران با اشاره به کاهش سن ابتلا به دیابت، دلیل آن را تغذیه‌های نامناسب، کاهش فعالیت جسمی و در مجاورت استرس قرار گرفتن، بیان کرد.
اسدالله رجب با بیان این‌که نیمی از دیابتی‌ها از بیماری خود اطلاعی ندارند، گفت که حدود ۸۰ درصد افرادی که اضافه وزن دارند، می‌توانند به دیابت نوع دو مبتلا شوند.
وی همچنین گفت که در کشور ما چون کیفیت کنترل دیابت خوب نیست، در نتیجه آمار بالای قطع عضو و نابینایی را داریم و این در حالی‌ست که در بسیاری از کشور‌ها نابینایی به علت دیابت به کمتر از یک درصد رسیده است.به گزارش ایلنا، رجب دربارۀ تغییرات سن ابتلا به دیابت توضیح داد: سن ابتلا به دیابت نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا تغییر کرده و کاهش یافته است؛ دلیل عمدۀ آن هم به علت تغذیه‌های نامناسب، کاهش فعالیت جسمی و در مجاورت استرس قرار گرفتن است که این‌ها ناشی از تغییر شیوه‌های زندگی است. وی افزود: متاسفانه در کشور ما سن ابتلا به دیابت ۱۰ تا ۱۵ سال حداقل پایین‌تر از کشور‌های دیگر است. بسیاری از افراد را می‌بینیم که از سنین پایین دچار دیابت نوع دو می‌شوند که شایع‌ترین نوع دیابت هم است. به طور مثال کسی که در ۳۰ یا ۳۵ سالگی دچار دیابت می‌شود و ۲۰ سال با دیابت زندگی می‌کند، اگر آگاهی در مورد این بیماری نداشته باشد در سنین ۵۰ یا ۵۵ سال دچار عوارض ناشی از دیابت می‌شود.
بیش از ۵۰ درصد دیابتی‌ها از بیماری خود اطلاعی ندارند
رجب ادامه داد: بنا به گفتۀ فدراسیون بین‌المللی دیابت در سراسر جهان بیش از ۵۰ درصد دیابتی‌ها از بیماری خود اطلاعی ندارند. در کشور ما نیز مشکل اصلی که با آن مواجه هستیم همین امر است. به طور مثال زمانی بیمار مراجعه می‌کند که حدود ۱۰ سال از دیابت خود باخبر نبوده است، چراکه قند خون زیر ۲۰۰ برای یک فرد مشکل آنچنانی ایجاد نمی‌کند، اما می‌تواند مشکلات قلبی عروقی را به همراه داشته باشد. بدین جهت خیلی از دیابتی‌ها متاسفانه پس از مراجعه به خاطر مشکلات قلبی عروقی می‌فهمند که قند خون آن‌ها نیز بالا است.
رئیس انجمن دیابت ایران در خصوص راهکار مقابله با این بیماری یادآور شد: بهترین راهکار موجود پیشگیری است. متاسفانه به مسئله پیشگیری و آموزش هم مردم و هم متخصصان و سیاست‌گذاران بهداشتی درمانی کشورمان توجه نمی‌کنند. به دلیل اینکه آموزش و پیشگیری نتایج آن سال‌ها بعد بوجود می‌آید. در نتیجه همه به دنبال دارو و درمان هستند. یکی از راه‌های پیشگیری تغذیۀ صحیح است که از اضافه وزن جلوگیری می‌کند. حدود ۸۰ درصد افرادی که اضافه وزن دارند، می‌توانند به دیابت نوع دو مبتلا شوند. وی در پاسخ به این سوال که طرح پایش سلامت چه قدر توانسته است در تشخیص دیابت کارآمد باشد؟ گفت: این پایش‌ها خوب و کمک‌کننده هستند. می‌تواند آگاهی بدهد به مردم اما نمی‌توانند سبب تشخیص این بیماری شوند.
آمار بالای قطع عضو و نابینایی مبتلایان به دیابت در کشور
رئیس انجمن دیابت ایران همچنین افزود: در کشور ما چون کیفیت کنترل دیابت خوب نیست، در نتیجه آمار بالای قطع عضو و نابینایی را داریم. در بسیاری از کشور‌ها نابینایی به علت دیابت به کمتر از یک درصد رسیده است. وی ادامه داد: بنابراین هرچه کیفیت کنترل بهتر باشد و تشخیص دیابت به خصوص نوع دو که شایع‌ترین نوع آن است زودتر تشخیص داده شود، می‌توان از عوارض ناشی از آن پیشگیری کرد. در بسیاری از بیمارستان‌های کشور همچنان شاهد قطع عضو بر اثر دیابت هستیم. درصورتی که در کشورهای زیادی به‌خصوص کشورهای اروپایی آمار قطع عضو خیلی پایین است.

ابتلااطلاعبهداشتخوندرماندیابتفشارخونقطع عضوکشورماهان تی ویماهان سیمامردمنابینایی
Comments (۰)
Add Comment