صاحبان کدام خودروها از سال آینده باید مالیات بدهند؟

سراتو دست‌دوم مدل ۹۷ حدود ۱.۵ میلیارد معامله می‌شود. یعنی جزو خودرو‌های لوکس به‌حساب می‌آید و مالک آن باید مالیات پرداخت کند

۱۷۷

مالیات خودرو‌های لوکس در سال ۱۴۰۲ احتمالا به مدل‌های گران‌تر از ۱.۵ میلیارد تعلق می‌گیرد و همین ابتدای کار تکلیف خودرو‌های صفرکیلومتر زیادی مشخص می‌شود. از الان کسانی که قصد خرید امثال تیوولی ارمور و رنو کپچر را دارند، باید فکر یک درصدی باشند که براساس قیمت روز خودرو به‌عنوان مالیات باید پرداخت شود. می‌ماند مدل‌های دست‌دومی که خریدارانشان احتمالا موقع معامله فکرش را هم نمی‌کردند یک روزی باید دنبال رتق و فتق امور مالیاتی آن به عنوان خودرو لوکس باشند.

به گزارش فرارو، قیمت سوزوکی گرندویتار اتوماتیک صفر کیلومتر که ایران خودرو آخرین نسخه آن را سال ۹۸ تولید کرد، به دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده و الان مدل ۹۷ آن را با کارکرد ۱۰۵ هزارکیلومتر یک میلیارد و ۷۷۵ میلیون تومان آگهی کرده‌اند. یعنی با قطعی شدن ماجرای دریافت مالیات از خودرو‌های بالای ۱.۵ میلیارد در سال ۱۴۰۲، مالک این سوزوکی باید معادل یک درصد از قیمت آن را به‌عنوان مالیات کنار بگذارد. سانگ‌یانگ تیوولی ارمور مونتاژی صفرکیلومتر مدل ۱۴۰۰ را در بازار آزاد حدود یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون معامله می‌کنند و یکی از همان مدل‌ها را با کارکرد ۱۶ هزار کیلومتر حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون خرید و فروش می‌کنند. یعنی تیوولی ارمور مونتاژی دست‌دوم هم احتمالا جزو خودرو‌هایی است که مالکان آن باید در سال ۱۴۰۲ آماده پرداخت مالیات باشند.

پژو ۲۰۰۸ که اوایل ورود به ایران بین ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون فروخته می‌شود، الان نزدیک دو میلیارد معامله می‌شود. در بازار خودرو‌های دست‌دوم معمولا مدل‌های ۹۷ و ۹۸ پژو ۲۰۰۸ را با کارکرد‌های مختلف بیشتر از ۱.۵ میلیارد تومان آگهی می‌کنند و مالکان این مدل‌ها باید آماده پرداخت مالیات باشند. کیا سراتو وارداتی صفرکیلومتر هم نزدیک سه میلیارد دست به دست می‌شود و در بازار مدل‌های کارکرده معمولا مدل‌های مونتاژی دست‌دوم را دست‌کم ۱.۵ میلیارد می‌فروشند. مدل‌هایی که تا اینجا بررسی کردیم، برخی از خودرو‌های دست‌دومی بودند که با فرض قطعی شدن ماجرای دریافت مالیات از خودرو‌های بالای ۱.۵ میلیارد، مالکانشان باید آماده باشند. از طرفی با وقایع اخیر بازار خودرو و دستخوش تغییر شدن قیمت انواع مدل‌های داخلی و خارجی، حالا خودرو‌های جدیدی به جمع مدل‌های گران‌تر از ۱.۵ میلیارد اضافه شدند.

قیمت هیوندای النترا مونتاژی و وارداتی اگر صفرکیلومتر باشد، به‌ترتیب حدود سه و ۲.۵ میلیارد است. پس وضعیت برای مالکان آن‌ها بابت پرداخت مالیات خودرو مشخص است، اما بین مدل‌های دست‌دوم، هیوندای النترا مدل ۲۰۱۴ با کارکرد زیر ۷۰ هزار کیلومتر حداقل ۱.۵ میلیارد تومان رد و بدل می‌شود. اگر قیمت این هیوندای النترا در موعد پرداخت مالیات تغییری نکند و همین ۱.۵ میلیارد بماند، مالک آن باید حدود ۱۵ میلیون تومان بابت مالیات کنار بگذارد.

قیمت رنو کپچر مدل ۲۰۱۷ که ایرانخودرو آن را مونتاژ کرده، الان در بازار آزاد به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است. همین مدل را اواخر تیرماه امسال یک میلیارد و ۱۰۰ تا یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان معامله می‌کردند و سال ۹۷ که رنو کپچر توسط ایرانخودرو مونتاژ می‌شد، قیمت آن در بازار حدود ۲۸۰ میلیون تومان بود. یا مثلا از همین مدل‌های رنو می‌توانیم به داستر اشاره کنیم که سال ۹۷ نسخه‌های مختلف آن را ۱۲۵ تا ۲۰۰ میلیون تومان می‌فروختند و الان که رنو داستر دو دیفرانسیل بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود، صاحبان آن احتمالا از سال آینده مشمول پرداخت مالیات می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.