استقبال خوبی از پویش ملی سلامت در شهر کرمان نشد

۷۰

معاون علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه متاسفانه در شهر کرمان استقبال خوبی از پویش ملی سلامت نشده است، گفت: شرکت در این پویش رایگان است و هیچ هزینه‌ای ندارد.
به گزارش تسنیم ، وحیدرضا برهانی‌نژاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه در مصلی بزرگ امام علی (ع) شهر کرمان با تاکید بر رعایت سلامت جسمی و معنوی انسان، اظهار داشت: از 20 آبان پویش ملی سلامت در کشور آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه این پویش با دو هدف در حال اجرا است و تقریباً در هفته‌های پایانی اجرای این پویش هستیم، گفت: بیماری‌های فشار خون و دیابت مورد نظر ما است و افزایش آگاهی مردم را در مورد این دو بیماری پیگیری می‌کنیم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از مردم از این بیماری در وجود خود اطلاع ندارند و همین موضوع باعث مشکلاتی برای آنها در آینده می‌شود، افزود: ویژگی بیماری عفونی و واگیردار این است که با دارو درمانی قابل درمان است و سریع هم تشخیص داده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در زمینه بیماری‌های مزمن و غیرواگیردار مشکلات زیادی در جهان داریم، بیان کرد: حدود 70 درصد مرگ و میرهای جوامع به دلیل فشار خون و دیابت است؛ این دو بیماری درمان‌پذیر نیستند و هزینه زیادی بر نظام سلامت کشور تحمیل می‌کنند.
برهانی‌نژاد با بیان اینکه با تشخیص به موقع این دو بیماری می‌توان آنها را کنترل کرد، اما قابل درمان نیستند افزود: به طور معمول فرد دیابتی دارای قند خون بالا است اما واقعیت این است که سوخت و ساز بدن دچار مشکل شده است و به بدن آسیب می‌رساند.
وی با اشاره به اینکه انواع مختلف دیابت داریم که حتی ممکن است از سنین پایین آغاز شود و باید با تشخیص به موقع آن را کنترل کرد، ادامه داد: مشکل اصلی ما دیابت نوع دو است که در آن انسولین ترشح می‌شود اما طبیعی نیست و باید آن را کنترل کرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه مهمترین اعضای بدن که تحت تاثیر دیابت نوع دو قرار می‌گیرند چشم، قلب، کلیه و انگشتان است که کم کم کارکرد خود را از دست می‌دهند، گفت: شیوه زندگی انسان باید بر اساس تعزیه صحیح، فعالیت بدنی مناسب و دوری از استرس پیگیری شود تا فرد در سلامت خود دچار مشکل نشود.
وی با اشاره به اینکه فعالیت بدنی حتماً باید در حد متوسط باشد یعنی در ساده‌ترین آن که پیاده‌روی است نباید جملات را بتوان به راحتی بیان کرد و روزی 30 دقیقه توصیه می‌شود، افزود: همه عادت کردیم که سه وعده غذایی استفاده کنیم و در این وعده‌ یا پرخوری می‌کنیم و یا کامل استفاده نمی‌شود که توصیه می‌شود وعده‌های غذایی در طول روز به پنج وعده افزایش پیدا کند.
برهانی‌نژاد با بیان اینکه خون باید در تمام اندام انسان جاری باشد که به یک نیرو نیاز دارد و به این نیرو به اصطلاح فشار خون می‌گویند، ادامه داد: اگر رگ‌های خونی توانایی انبساط و انقباض خود را از دست بدهند، فرد مبتلا به بیماری فشار خون شده است که یک بیماری خطرناک است.
وی با اشاره به اینکه حدود 25 درصد آقایان و 35 درصد خانم‌ها در جامعه به بیماری فشار خون مبتلا هستند که متاسفانه حدود 45 درصد از این افراد از بیماری فشار خون خود اطلاع ندارند، بیان کرد: 11 درصد آقایان و 13 درصد خانم‌ها در کشور به دیابت مبتلا هستند که متاسفانه یک چهارم این افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه پویش ملی سلامت یکی از ابتکارات خوب وزارت بهداشت و درمان است که به تشخیص بیماری کمک زیادی کرده و در نتیجه بیماری دیابت و فشار خون را کنترل می‌کند، گفت: متاسفانه در شهر کرمان استقبال خوبی از پویش ملی سلامت نشده است.
وی با اشاره به اینکه تبلیغات زیادی شده و این پویش معرفی شده است که درخواست داریم همه در پویش ملی سلامت شرکت کنند، افزود: در تمام مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان و خانه‌های بهداشت روستایی گروه‌هایی برای پویش ملی سلامت مستقر شدند که از مردم درخواست داریم که به سلامت خود توجه کرده و در این پویش شرکت کنند.
برهانی‌نژاد گفت: امر به سلامت می‌تواند امر به معروف باشد و همه خانواده‌ها باید نزدیکان و خویشاوندان خود را به شرکت در پویش ملی سلامت دعوت کنند تا اگر بیماری در آنها وجود دارد حداقل از این به بعد کنترل شود.
وی با بیان اینکه دوری از دخانیات در کنترل فشار خون بسیار اهمیت دارد و اگر فرد به موقع متوجه بشود می‌تواند در به تاخیر انداختن مرگ خود موثر باشد، افزود: شرکت در پویش ملی سلامت در کشور رایگان است و هیچ هزینه‌ای برای مردم ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.