مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری : نیمی از اتوبوس‌های کرمان فرسوده است

۱۹۷

در حالی که تقویت سیستم حمل‌ونقل عمومی کرمان به‌عنوان یکی از راه‌‌های کاهش ترافیک سرسام‌آور در شهر مطرح است، هم تاکسیرانی و هم اتوبوسرانی کرمان با مشکلات عدیده‌ای مواجهند، آن‌چنان که 80 درصد از ناوگان تاکسیرانی شهر فرسوده است و بسیاری از رانندگان توان خرید ماشین نو را ندارند.

 اتوبوسرانی کرمان نیز، علاوه بر کمبود حدود 70 دستگاه اتوبوس سرحال، با فرسودگی ناوگان فعلی هم مواجه است. هم‌اکنون 80 اتوبوس فعال در شهر وجود دارد که نیمی از آن‌ها مستهلک است.

علاوه بر فرسودگی ناوگان فعلی، در بسیاری از مسیرها، اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها یا سرویس‌دهی نمی‌کنند یا حداقلِ سرویس‌دهی را انجام می‌دهند. بنابراین، بسیاری از شهروندان مجبورند برای تردد در شهر از وسایل نقلیۀ شخصی استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرمان دربارۀ وضعیت اتوبوسرانی گفت: «اتوبوسرانی شهرداری کرمان در حال حاضر 181 دستگاه اتوبوس دارد که حدود 80 دستگاه آن فعال است و بقیه همه خوابیده است که شامل 9 دستگاه می‌شود که هنوز پلاک نشده و 27 دستگاه که در حال بازسازی است. مابقی همه اسقاط هستند».

رضا میرزایی در پاسخ به فردای‌‌کرمان اظهار کرد: «50 درصد از اتوبوس‌های فعال کرمان مستهلک و فرسوده هستند و عمر بالای شش، هفت سال دارند».

وی با بیان اینکه عمر مفید اتوبوس پنج سال است اما برخی اتوبوس‌های ما 20 سال کار هستند، ادامه داد: «در حالی که طی هفت، هشت سال گذشته تنها 25 اتوبوس جدید برای کرمان خریداری شده بود اما از سال گذشته تاکنون 58 دستگاه جدید خریداری شده که 19 دستگاه آن را تحویل گرفته‌ایم و احتمالا تا پایان سال 10 تا 15 دستگاه دیگر نیز تحویل داده شود».

میرزایی در پاسخ به فردای‌کرمان که اتوبوس‌های باقی‌مانده چه زمانی به کرمان می‌رسد؟ گفت: «وزارت کشور قراردادی با خودروسازان بسته، مثلا ایران‌خودرو که شرکتی بسیار قوی است، ماهانه 200 دستگاه را می‌تواند تولید کند در حالی که صحبت از 9، 10 هزار ماشین است. براساس آنچه که شهرها درخواست داده و پولی که واریز کرده‌اند، به مرور اتوبوس‌ها تحویل داده می‌شود».

وی اضافه کرد: «اگر تا پایان سال آینده کل این اتوبوس‌ها به کرمان برسد، خوب است».

به گزارش فردای‌کرمان، وی در حاشیۀ بازدید خبرنگاران از توقف‌گاه و تعمیرگاه اتوبوسرانی کرمان که 10 اسفندماه برگزار شد، در توضیح بیش‌تر دربارۀ وضعیت اتوبوسرانی کرمان اظهار کرد: «برای خدمات‌دهی مطلوب در شهر به طوری که شرایطی مشابه سال 95 داشته باشیم، نیاز است 150 دستگاه اتوبوس فعال داشته باشیم اما الان در بهترین شرایط 75 تا 80 اتوبوس را هر روز صبح وارد مسیرها می‌کنیم».

وی با تاکید بر کمبود اتوبوس در شهر ادامه داد: «در جریان شیوع کرونا با کاهش مسافر مواجه شدیم به طوری که تعداد مسافران اتوبوس‌ها از 12 هزار نفر در روز بیش‌تر نمی‌شد اما الان، براساس بلیت‌های روزانه، آمار به 46 هزار نفر رسیده است که با احتساب کسانی که به جای بلیت، پول نقد می‌دهند تعداد مسافران به 50 هزار نفر در روز رسیده است».

میرزایی با بیان اینکه اتوبوسرانی کرمان بیش از این، توان سرویس‌دهی ندارد، اظهار کرد: «همۀ اتوبوس‌های فعلی ما نو نیستند. اتوبوس‌هایی داریم که 20 سال دارند کار می‌کنند در حالی که اتوبوس باید پنج سال کار کند».

وی افزود: «متاسفانه در شهر کرمان خط ویژه و بی‌آرتی هم نداریم که در حال برنامه‌ریزی در این زمینه هستیم».

وی در پاسخ به یکی از خبرنگاران در خصوص افزودن اتوبوس‌های برقی به شهر بیان کرد: «اتوبوس دیزل در حال حاضر پنج میلیارد تومان و اتوبوس برقی حدود 16، 17میلیارد تومان قیمت دارد و شاید به‌صرفه نباشد با درآمد شهرداری کرمان، اتوبوس برقی بخریم. همین اتوبوس دیزلی را هم با قیمت دولتی داریم می‌خریم و اگر می‌خواستیم با بودجۀ شهرداری اتوبوس بخریم اصلا امکان‌پذیر نبود».

وی با ابراز امیدواری به ورود 58 دستگاه اتوبوس جدید به شهر ادامه داد: «اگر 80، 90 دستگاه نو به خطوط اتوبوسرانی کرمان اضافه شود، تا دو، سه سالی مشکل چندانی نداریم».

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرمان همچنین گفت: «برخی می‌گویند چرا اتوبوس‌ها را بازسازی نمی‌کنید؟ بازسازی یک اتوبوس حدود 1.5 تا دو میلیارد تومان هزینه می‌برد که کار اتوبوس نو را هم نمی‌کند. توان را گذاشتیم تا به جای بازسازی، سهمیه از وزارت کشور بگیریم و بتوانیم اتوبوس نو خریداری کنیم».

به گزارش فردای‌کرمان، وی پیش از این نیز در گفت‌وگو با فردای‌کرمان از فرسودگی 80 درصدی ناوگان تاکسیرانی کرمان خبر داده و در این‌باره گفته بود: «در حال حاضر، 80 درصد از ناوگان تاکسیرانی شهر کرمان فرسوده است و باید بازسازی و نوسازی و تعویض شود. اما قیمت خودرو خیلی بالا رفته و رانندگان توان خرید ندارند».

میرزایی با بیان اینکه بیش از چهار هزار تاکسی در کرمان داریم، در پاسخ به کسانی که نسبت به کمبود تاکسی در شهر انتقاد دارند، افزود: «برخی می‌گویند چرا در فلان خط تاکسی نداریم یا فلان ساعت تاکسی نداریم. اول اینکه تعداد مسافران در کرمان نسبت به بسیاری از شهرهای دیگر کم‌تر است. در برخی شهرها، تاکسی و اتوبوس و مترو و بی‌آرتی و تاکسی‌های اینترنتی دارند کار می‌کنند و همچنان مسافر هست ولی در کرمان، مسافران مقطعی هستند. شهروندان می‌گویند کرایه بالاست در صورتی که در بهترین خط، رانندۀ تاکسی ما، روزانه 60 مسافر می‌تواند جابه‌جا کند که ماهانه 9 میلیون تومان می‌شود که سه میلیون و 500 هزار تومان آن هزینۀ استهلاک و روغن و سوخت و … است. بنابراین، آنچه که برایش باقی می‌ماند، حداقل حقوق اداره کار است. در این شرایط نمی‌توانیم به همۀ تاکسی‌ها بگوییم همیشه در خط باشند».

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.