رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای گفت: «نظام رایانهای به سایتها و زیرساختهای صنایع مختلف در کشور سرویس و پشتیبانی ارائه میدهد؛ اگر در گذشته درخواست پشتیبانیها دو ساعت بود امروز درخواست پشتیبانی به 24 ساعت رسیده است چراکه زیرساختها دچار اختلال شده است و این تغییرات ثبات ندارد».
سیدحسن هاشمی با بیان اینکه بیش از 60 درصد زیرساخت و سرور سایتها خارج از ایران مستقر است، افزود: «حجم زیادی از سایتها از اروپا سرویس دریافت میکردند و این ارتباط وقتی قطع شد شرکتها با بحران مواجه شدند از اینرو شرکت سرویسدهنده باید پاسخگو باشد و از آنجاییکه نمیتواند پاسخگو باشد همه درگیر شدهاند».
وی تاکید کرد: «بخشی از تولید محتوای کسبوکارها در پلتفرم اینستاگرام، نمیتواند تعداد مخاطب و حجم بازار را در پیامرسان دیگری جایگزین کند، از اینرو حجم فروش در این فضا افت سنگینی داشت. به نظر میرسد مسئلۀ اصلی منتقل شدن کسبوکارها به پلتفرمهای داخلی نیست، چالش اصلی این است که آیا مشتریان به این فضاها میآیند؟».
هاشمی با بیان اینکه کسبوکارها ساعتها برای جمعآوری فالوئر هزینه کردند، گفت: «در فضایی مانند اینستاگرام جمع کردن هزار فالوئر تخصصی، کاری دشوار است و برای جمعآوری این تعداد، ساعاتها هزینه و وقت باید صرف شود. در دیگر کشورها قیمت هر فالوئر چند سنت تا چندین دلار است چراکه این افراد میتوانند محتوای شما را ارسال کنند و برای محصول شما بازار ایجاد کنند؛ با این اتفاق این زیرساختها از بین رفته است و شاید آنها نتوانند در یک زمان کوتاه این تعداد را در پلتفرم دیگر جمعآوری کنند و یا شاید جمعآوری آن غیرممکن باشد».
به گزارش ایلنا، وی در پاسخ به این پرسش که برخی ازکارشناسان بر این باورند که فروش برخی کسبوکارها در پلتفرم اینستاگرام به صفر رسیده است آیا این آمار را تایید میکنید؟ گفت: «کاهش فروش در اینستاگرام بستگی به نوع کسبوکار دارد؛ بخش خصوصی باید نقشۀ راه داشته باشد وقتی یک شبکۀ جهانشمول دچار آسیب میشود و نقشۀ راه برای جایگزین کردن آن نداریم پیشآمدن کاهش فروش طبیعی است».
هاشمی، نگاه مسئولان به این صنعت را نادرست دانست و افزود: «تصمیمگیریهای جزیرهای در حیطۀ این صنعت راه به جایی نخواهد برد؛ در دنیای مجازی باید جایگاه و نسبت خود را با این زیستگاه مشخص کنیم و این پرسش باید مطرح شود که با نگاه قهری و حذفی تا کجا میتوانیم ادامه بدهیم؟».
رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای با بیان اینکه بخش خصوصی نقشۀ راه ندارد، اضافه کرد: «انتظار داریم که اقتصاد دیجیتالی به رشد 10 درصد برسد اما مشخص نمیکنیم که با چه فرمولی میخواهیم این مهم را محقق کنیم؛ بدون تردید با پلتفرمهای دولتی نمیتوان این راه را ادامه داد».
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که به چه علت برگزاری نمایشگاه الکامپ به تعویق افتاد، بیان کرد: «تعدادی از شرکتها از حاضر شدن در این نمایشگاه انصراف دادند؛ از سوی دیگر حضور پرقدرت وزارت ارتباطات در بخش دولت الکترونیک بلاتکلیف ماند و آنها واکنشی نسبت به مکاتباتی که ما با آنها انجام دادیم از خود نشان ندادند».
هاشمی ادامه داد: «اگر دولت در این نمایشگاه حاضر میشد میتوانست جایگزین شرکتهایی که انصراف دادهاند، بشود اما از آنجاییکه پاسخی به نامههای ما نداند، به ناچار برگزاری این نمایشگاه را به تعویق انداختیم».
وی با بیان اینکه پیش از کنسل کردن تعدادی از شرکتها ظرفیت نمایشگاه پر شده بود، گفت: «پیش از این اتفاقها ما به دنبال سالنهای اضافه برای برگزاری نمایشگاه بودیم اما بحرانهایی که شرکتها این روزها با آنها درگیر هستند، باعث شد تعدادی از آنها انصراف بدهند و افزایش تعداد انصرافدهندگان در نهایت ما را متقاعد کرد که برگزاری این نمایشگاه را به تعویق بیاندازیم»