هشدار در مورد خطرات زیرگذر آزادی برای عابران پیاده؛ گره باز نکرد و خودش گره شد

۱۱۱

حدود هفت سال از زمان شروع ساخت زیرگذر آزادی و وعده‌های شیرین و امیدوارکننده‌ای که برای حل مشکلات ترافیکی این محدوده از شهر کرمان داده می‌شد گذشته و نه‌تنها این زیرگذر گره‌ای از ترافیک نگشوده که خود نیز به اذعان برخی کارشناسان به یک معضل تبدیل شده است.

علاوه بر نیمه‌تمام ماندن تملک‌های اطراف و ایجاد اختلال در رفت‌وآمد، این زیرگذر به‌خصوص در دو خیابان استقلال و بهمنیار ایمنی عابران پیاده را نیز تهدید می‌کند.

پیش از این برای جلوگیری از تردد عابران پیاده، در محدودۀ ورود و خروج رمپ‌های زیرگذر در خیابان بهمنیار (نبش زهره‌کرمانی) نرده‌هایی نصب شده بود اما مدت زیادی است که این نرده‌ها برداشته شده است. با حذف نرده‌ها، عابران پیاده ترغیب می‌شوند تا از این قسمت از عرض خیابان عبور کنند؛ یعنی جایی در نزدیکی زیرگذر که خودروها با سرعت بالایی در حال خروج از آن هستند و سمت دیگر، یعنی جایی که خودروها قصد دارند وارد زیرگذر شوند. مغازه‌داران حاشیۀ پیاده‌روی این خیابان می‌گویند که شاهد و نگران تردد پرخطر عابران پیاده در عرض خیابان بهمنیار و نزدیکی زیرگذر هستند. یکی از این مغازه‌داران به فردای‌کرمان می‌گوید که علاوه بر عابران پیاده، این محدوده برای خودِ ماشین‌ها هم ایمن نیست و ما بارها و بارها شاهد برخورد ماشین‌ها با هم در نزدیکی رمپ زیرگذر بوده‌ایم.

علیرضا حکاک‌زاده ـ کارشناس ترافیک و دبیر پیشین شورای ترافیک استان نیز این ناایمن بودن را تایید می‌کند و در پاسخ به فردای‌کرمان می‌گوید: «در حوزۀ ترافیکی مفهومی با عنوان دید انتخاب داریم. به این معنا که راننده وقتی به دوراهی یا میدان یا هر نقطۀ دیگری می‌رسد باید قبل از رسیدن به آن، دید کافی داشته باشد. در این زیرگذر رانندگان دید کافی ندارند و نمی‌توانند عابران پیاده را که در حال عبور از عرض خیابان بهمنیار هستند ببینند».

او با بیان اینکه زیرگذر آزادی در سمت خیابان استقلال هم همین وضعیت را دارد، می‌افزاید: «عابرپیاده نباید از این محل‌ها عبور کند چون خط‌کشی نیست ولی تا مانعی وجود نداشته باشد عابران از هرجا که بخواهند عبور می‌کند».

وی ادامه می‌دهد: «سرعت اغلب خودروها وقتی از رمپ زیرگذر آزادی بیرون می‌آیند بیش‌تر از 50،60 کیلومتر نیست ولی چون دید کافی وجود ندارد ممکن است با عابران برخورد کنند».

وی اضافه می‌کند: «البته برخی خودروها هم در حین خروج از زیرگذر سرعت بسیار زیادی دارند و من خودم شاهد بودم که برخی سرعت جنون‌آمیزی می‌گیرند که در شرایط فعلی در خیابان بهمنیار که نرده‌ها حذف شده، این وضعیت می‌تواند برای عابران پیاده بسیار خطرآفرین باشد».

حکاک‌زاده می‌گوید: «وقتی در خیابان بهمنیار نرده‌ها وجود داشت عابران تردد نمی‌کردند. حالا اما وضع فرق کرده و حتما با عبور عابران از عرض خیابان در این نقطه تلفات خواهیم داشت. امیدوارم به این مرحله نرسیم و هرچه زودتر تدبیری اندیشیده شود».

وی خاطرنشان می‌کند: «ایجاد چنین زیرگذر و روگذرهایی در خیابان‌های شهری این‌گونه مشکلاتی به‌دنبال دارد. جلوی بیمارستان باهنر و بیمارستان ارتش هم می‌بینیم که هم تردد عابران پیاده وجود دارد و هم خودروها با سرعت از روی پل باغ‌ملی پایین می‌آیند».

این کارشناس ترافیک در پاسخ به فردای‌کرمان که آیا در طراحی زیرگذر آزادی هم ایرادی وجود دارد که پیرامون آن را تا این حد ناایمن کرده است؟ اظهار می‌کند: «طراحی مشکلی ندارد. رمپ‌هایی که سطح منهای یک را به سطح صفر (که در اینجا خیابان بهمنیار است) وصل می‌کنند باید شیب حدود چهار درصد داشته باشند و از این نظر این زیرگذر خیلی خوب طراحی شده است».

وی تاکید می‌کند: «الان مشکل ایمنی برای عابران پیاده وجود دارد که با حذف نرده‌ها در خیابان بهمنیار تشدید شده است».

حکاک‌زاده اضافه می‌کند: «برای تامین ایمنی باید نرده‌ها در این محدوده از خیابان بهمنیار و در نقاط دیگری که نیاز به آن وجود دارد نصب شود».

به گزارش فردای‌کرمان، حالا که زیرگذر آزادی نتوانسته مشکلات ترافیکی را حل کند و این نقطه از شهر را به یک چالش تبدیل کرده، انتظار می‌رود که حداقل محیطی ایمن و راحت برای شهروندان باشد، نه یک مکان پر از نگرانی و خطر.

نصب نرده‌های محافظتی در نقاط ورود و خروج رمپ‌های زیرگذرها و روگذرها به آسانی امکان‌پذیر است.

همچنین، نیاز است که مسئولان در طراحی و اجرای پروژه‌های آینده از تجربیات این پروژه‌ها درس بگیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.