هشدار مجری سابق طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی در وزارت نیرو: استان کرمان به دلیل شرایط آبی محکوم به مهاجرت و تخلیه است

۵۶

مجری سابق طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌‌های زیرزمینی در وزارت نیرو با هشدار نسبت به وضعیت آب‌های زیرزمینی در ایران گفت: «امروز کسری مخازن آب زیرزمینی کشور از مرز 150 میلیارد مترمکعب گذشته و کشور رسما از نظر آب زیرزمینی وارد مرحلۀ نابودی شده است».

سیدمحمدعلی مصطفوی افزود: «ضمن اینکه نباید 25 میلیون نفر جمعیت حاشیه‌نشین شهرها که افزایش روند حاشیه‌نشینی آن‌ها از سال 75 و 76 به این سو شروع شده و دارد دائم به آن افزوده می‌شود را فراموش کنیم. نباید روستاهایی را که در قسمت‌های مرزی ایران به‌عنوان چشم محافظ ایران و امنیت بودند و دارند از سکنه خالی می‌شوند را فراموش کنیم».

وی ادامه داد: «اکنون جایی مثل استان کرمان به دلیل میزان بی‌رویۀ بهره‌برداری‌ها و توسعۀ موارد مصرف از منابع آب به‌گونه‌ای شده که سطح آب در بخش‌هایی تا 500 متر هم افت پیدا کرده و آب تغییر کیفیت حاد پیدا کرده و با فلزات سنگین آلوده شده است».

وی با طرح این سوال که چطور می‌شود شرایط را برگرداند؟ اظهار کرد: «این استان محکوم به مهاجرت و تخلیه است؛ اما به کجا؟ امروز در فلات مرکزی ایران که بیش‌ترین جمعیت ایران در آن قرار گرفته، از نظر سرانۀ آب، شرایط بحرانی مطابق با الگوهای بین‌المللی را رد کرده‌ایم».

به گزارش فردای‌کرمان، وی در گفت‌وگو با روزنامه شرق که ۱۴ آبان‌ماه منتشر شد، ادامه داد: «در الگوها (شاخص فالکن مارک) گفته می‌شود سرانه از 1000 مترمکعب که کمتر بشود، آغاز بحران کمبود آب است. ما وارد بحران شدیم. سرانه در فلات مرکزی ایران کمتر از 500 مترمکعب است. عمدۀ جمعیت ایران و صنایع ایران هم در همین فلات مرکزی ایران قرار گرفتند. با چه تفکری وزارت مسکن و شهرسازی در توسعۀ شهرها و ایجاد شهرهای جدید در فلات مرکزی اقدام می‌کند؟».

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگوی مفصل بیان کرد: «در شرایطی داریم منابع آب‌مان را مدیریت می‌کنیم که اصلا طرحی به‌عنوان طرح آمایش سرزمین نداریم».

مصطفوی توضیح داد: «دوست داریم در استان اصفهان کارخانه فولاد بزنیم! دوست داریم در استان کرمان کارخانه پتروشیمی بزنیم! دوست داریم در استان خراسان کارخانه سنگ‌آهن بزنیم! بعد با رانت‌ها و فشارهای سیاسی وزارت نیرو را ناگزیر می‌کنیم پروانه برای بهره‌برداری آب آن‌ها را صادر کند. از کجا؟ چگونه؟».

وی گفت: «امروز دیگر جاده‌های ریلی و هوایی و زمینی در اولویت کشورها برای بازرگانی نیست. جاده‌های دریایی برای بازرگانی در اولویت است. جمعیت ساکن در حوزۀ خلیج‌فارس‌ ما آیا به سه میلیون نفر از جمعیت 85 میلیون ایران می‌رسد؟! این‌ها تصمیمات اشتباهی است که داریم می‌گیریم و بر این طبل اشتباه هم دائم کوبیده می‌شود. چون مسئولان نگرشی عرضه‌محور و سازه‌ای‌نگر دارند».

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.