رئیس‌پلیس راهور کرمان مطرح کرد؛ افزایش 13 درصدی فوتی‌های تصادفات درون‌شهری کرمان!

*تمام وقت پلیس در طول روز صرف رسیدگی به تصادفات می‌شود *کرمان نسبت به سایر استان‌ها در بخش تجهیزات ترافیکی ضعیف است

۳۶

با وجود این‌که تصادفات شهر کرمان در هفت ماه سال‌جاری نسبت به سال قبل کاهشی بوده اما آمار کسانی که در این حوادث جان خود را از دست دادند، 13 درصد افزایش داشته که نگران‌کننده است.

رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان کرمان، عامل اصلی تصادفات را «عدم توجه به جلو و استفاده از تلفن همراه حین رانندگی» بیان کرد.

به همین سادگی و با وجود این‌که تاکید می‌شود نباید هیچ عامل حواس‌پرتی در زمان رانندگی وجود داشته باشد، بعضی رانندگان جان شهروندان را می‌گیرند.

سرهنگ پاک‌ایزدی در پاسخ به این سوال فردای‌کرمان که در برخورد با تخلفات حادثه‌ساز و رانندگان متخلف، جریمه‌ها کارساز نیست و چرا تصمیم جدیدی گرفته نمی‌شود، گفت که جریمه‌ها مربوط به سال 92 است و چون با شرایط اقتصادی حال حاضر متناسب نیست، بازدارندگی لازم را ندارند.

به گزارش فردای‌کرمان، وی با اشاره به آمار تصادفات شهر کرمان در هفت ماهۀ اول سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته، گفت: «سال گذشته 62 فقره و در سال‌جاری 58 فقره تصادف فوتی در شهر کرمان رخ داده است که مجموع جان‌باختگان سال گذشته 67 نفر و سال‌جاری 76 نفر بوده و 13 درصد تعداد فوتی‌ها افزایش داشته است».

رئیس‌پلیس راهور کرمان افزود: «سال گذشته 2 هزار و 393 تصادف جرحی در کرمان رخ داده که 2 هزار و 935 نفر مجروح شدند و امسال تعداد تصادفات جرحی 2 هزار و 128 بوده و 2 هزار و 530 نفر مجروح شدند».

وی با اشاره به تصادفات خسارتی توضیح داد: «سال گذشته 786 تصادف خسارتی در معابر شهر کرمان رخ داده بود که امسال این تعداد افزایش داشته و 952 تصادف خسارتی رخ داده است».

پاک‌ایزدی بیان کرد: «در مجموع آمار تصادفات سال گذشته 3 هزار و 241 مورد بوده که امسال طی این مدت کاهش یافته و به 3 هزار و 138 مورد رسیده است».

وی مهم‌ترین علت تصادفات در شهر کرمان را عدم توجه کافی به جلو دانست و گفت: «اکثر رانندگان به دلیل استفاده از موبایل و حواس‌پرتی دچار تصادف می‌شوند».

رئیس‌پلیس راهور کرمان خاطرنشان کرد: «برابر تحقیق دانشگاه‌های معتبر دنیا وقتی راننده با موبایل صحبت می‌کند، 60 درصد ذهنش معطوف به صحبت کردن با موبایل است و با استفاده از 40 درصد ذهن رانندگی می‌کند، هرچقدر این صحبت جنبۀ عاطفی یا احساسی بگیرد و یا فرد در زمان صحبت کردن خشمگین شود از 40 درصد تمرکز راننده کاسته می‌شود».

توقیف 530 خودروی متخلف

در ادامۀ این گفت‌وگو خبرنگار فردای‌کرمان پرسید: «در شهر همواره شاهد تخلفات ترافیکی و مخصوصا سرعت بالای خودروها و حرکات خطرساز هستیم و سرعت خودروها در کمربندی‌های اطراف شهر نیز معمولا بالاتر از سرعت قانونی است، به نظر می‌رسد جریمه‌ها کارساز نیست، چرا تصمیم جدیدی گرفته نمی‌شود؟».

پاک‌ایزدی توضیح داد: «جریمه‌های مصوب مربوط به سال 92 است و با شرایط اقتصادی فعلی متناسب نیست در نتیجه بازدارندگی ندارد».

وی در ادامه با اشاره به فعالیت گشت‌های نامحسوس پلیس در سطح شهر کرمان، بیان کرد: «گشت‌های نامحسوس پلیس دیگر جریمه صادر نمی‌کنند بلکه پلاک خودروهایی که حرکات مخاطره‌آمیز دارند، سرعت بالا دارند، یا سبقت غیرمجاز می‌گیرند و حرکات نمایشی انجام می‌دهند را یادداشت می‌کنند و پس از آن با هماهنگی مراجع قضایی، دستور توقیف خودرو صادر می‌شود».

رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان کرمان ادامه داد: «گشت‌های نامحسوس پلیس طی یک ماه گذشته حدود 530 خودرو متخلف را توقیف کردند».

وی با اشاره به کمبود نیروی پلیس در کرمان، گفت: «متناسب با گسترش شهر و معابر و تعداد خودروها، افزایش نیرو نداشتیم. تمام وقت نیروی پلیس در طول روز صرف رسیدگی به تصادفات می‌شود. زمانی که یک تصادف رخ می‌دهد قبل از آن تخلفی صورت گرفته که منجر به تصادف شده است، وقتی کسی با این تخلف برخورد نمی‌کند، یعنی کسی نیست و فرصت و وقت هم برای رسیدگی به این تخلف وجود ندارد، در نتیجه تصادفات افزایش می‌یابد».

پاک‌ایزدی افزود: «سرعت بالا، سبقت غیرمجاز و عبور از چراغ قرمز از تخلفات حادثه‌ساز هستند و در صورتی که فرد متخلف جریمه نشود این امر به سایر افراد جامعه نیز تسری پیدا می‌کند».

وی یادآور شد: «خوشبختانه بسیاری از تقاطع‌ها و معابر مجهز به دوربین هستند و رانندگان متخلف را اعمال قانون می‌کنند».

سرعتکاه‌ها در کاهش تصادف موثر بودند

خبرنگار فردای‌کرمان سوال کرد: «در اکثر معابر شهر کرمان چندین سرعتکاه اجرا شده و به نظر می‌رسد تنها راه‌حل شورای ترافیک برای کنترل سرعت تصویب اجرای سرعتکاه است. این در حالی‌ست که در برخی مسیرها که از نظر قانونی حداکثر سرعت 70 یا 60 لحاظ شده، اجرای سرعتکاه تخلف است و از سوی دیگر این سرعتکاه‌ها بر روند کار اورژانس و یا آتش‌نشانی تاثیر منفی دارد. با این وجود علت اجرای زیاد سرعتکاه چیست؟ آیا در کاهش تصادفات تاثیر داشتند؟».

رئیس‌پلیس راهور کرمان پاسخ داد: «شخصا و با دیدگاه کارشناسی با احداث سرعتکاه موافق نیستم اما خوشبختانه پاسخ خیلی خوبی از احداث سرعتکاه گرفتیم زیرا باعث می‌شود سرعت پایین بیاید و با توجه به این‌که سرعت یکی از عوامل تشدید‌کنندۀ تصادف است، در کاهش تصادفات شهر کرمان نقش موثری داشته است».

وی خاطرنشان کرد: «در بسیاری از کشورها مردم با توجه به تابلوهای رانندگی، سرعت خودرو را کنترل می‌کنند اما متاسفانه شهروندان کرمانی به تابلوهای هشدار و علائم رانندگی توجه ندارند».

 

دوربین‌ها بیش از 50 درصد در کاهش حوادث نقش دارند

خبرنگار فردای‌کرمان گفت: «بارها از شهروندان شنیده شده که دوربین‌ها کار نمی‌کنند و حتی عده‌ای با سرعت از زیر آن‌ها عبور کردند تا آن‌ها را امتحان کنند اما هیچ پیامکی مبنی بر سرعت غیرمجاز دریافت نکردند. علت چیست؟». پاک‌ایزدی توضیح داد: «دوربین‌ها گاهی خراب می‌شوند و ممکن است به دلیل خرابی کار نکنند اما این مساله همیشگی نیست. پشتیبانی دوربین‌ها با شهرداری است و مشکل دوربین‌ها توسط شرکت‌های پشتیبان رفع می‌شود».

وی بیان کرد: «128 دوربین ترافیکی شامل 86 دوربین نظارتی و 42 دوربین پلاک‌خوان در شهر کرمان فعال است اما تعداد آن‌ها خیلی باید زیادتر از این باشد».

رئیس‌پلیس راهور کرمان ادامه داد: «دوربین‌های رینگ حاشیه‌ای شهر سرعت را می‌خوانند و برای خودروی متخلف پیامک ارسال می‌کنند و دوربین‌های سر چهارراه‌ها توسط مانیتورینگ و از طریق اپراتور که نظارت تصویری دارد تخلفاتی مانند نبستن کمربند، تجاوز از گذرگاه عابرپیاده یا عبور از چراغ قرمز را رصد و جریمه صادر می‌کنند».

وی درخصوص نقش پلیس در تامین یا راه‌اندازی دوربین‌ها گفت: «پلیس فقط جای دوربین را مشخص می‌کند و از آن‌ها استفاده می‌کند. نصب، راه‌اندازی، تهیه و پشتیبانی دوربین‌ها با شهرداری است».

پاک‌ایزدی دربارۀ تاثیر دوربین‌ها در کاهش تصادفات، بیان کرد: «دوربین‌ها سهم بسزایی در کاهش تصادفات دارند خصوصا تصادفاتی که به دلیل تخلفات حادثه‌ساز مانند سرعت زیاد، سبقت غیرمجاز و عبور از چراغ قرمز رخ می‌دهد و از نظر کارشناسی من دوربین‌ها بیش از 50 درصد در کاهش حوادث نقش دارند».

وی یادآور شد: «متاسفانه کرمان نسبت به سایر استان‌ها و خصوصا استان‌های همجوار بسیار در بخش تجهیزات و فناوری و دوربین‌های ترافیکی ضعیف و عقب است».

فرهنگ‌سازی مهم‌ترین عامل کاهش تصادفات

رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان کرمان در پایان با بیان این‌که فرهنگ‌سازی مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند تصادفات را کاهش دهد، اظهار کرد: «متاسفانه شهروندان کرمانی در رانندگی و رعایت فرهنگ ترافیک نمرۀ خوبی دریافت نمی‌کنند و تمام این موارد به عدم استفادۀ صحیح از خودرو و عدم اطلاع و آموزش کافی از رانندگی برمی‌گردد».

وی افزود: «باید مسائل ترافیکی از کودکی آموزش داده شود اما متاسفانه آموزش این مسائل به زمان آموزش رانندگی به افراد 18 ساله منتهی شده است و فرد طی دو تا سه ماه گواهینامه را دریافت می‌کند در حالی که در این مدت کوتاه نمی‌تواند آن‌طور که باید و شاید فرهنگ ترافیکی را بیاموزد».

وی خاطرنشان کرد: «اکثر تصادفات مربوط به کسانی است که تازه گواهینامه دریافت کرده‌اند و یا تازه ماشین خریده‌اند و از ماشین به‌عنوان یک ابزار تفریحی و سرگرمی استفاده می‌کنند».

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.