دادستان کرمان مطرح کرد:تاثیر وضعیت اقتصادی و معیشتی بر جرم سرقت

۱۴۱

دادستان کرمان با ابراز نگرانی از افزایش سلاح غیرمجاز در جنوب استان کرمان بعد از اغتشاشات گفت: افزایش سلاح غیرمجاز در جنوب استان کرمان یکی از تهدیدات استان است و نیروی انتظامی در این زمینه طرح‌هایی در دستور کار دارد.

به گزارش ایسنا، مهدی بخشی در حاشیه بازدید از پلیس آگاهی کرمان اظهار کرد: اکثر افرادی که اکنون در پلیس آگاهی بازداشت هستند، در یک ماه اخیر به دلیل سرقت دستگیر شده‌اند.

وی ادامه داد: در سه ماهه ابتدای امسال ۹۷.۵ درصد از سرقت‌های استان کرمان، سرقت عادی بوده و نیم درصد مربوط به سرقت مسلحانه و حدود دو درصد مربوط به سرقت به عنف بوده است.

دادستان مرکز استان کرمان ضربه زدن به باندهای سرقت را از اولویت‌های فراجا و دستگاه قضایی اعلام کرد و افزود: طرح‌هایی در این راستا در حال اجراست و این طرح مستمر و با سارقین قاطعانه برخورد خواهد شد.

وی بیان کرد: تعداد زیادی از سارقین سیم برق از اتباع خارجی هم اتباع مجاز و هم غیرمجاز هستند. تدابیری در خصوص این متهمین اتخاذ و در دستور کار است و برخوردهای قاطعانه‌ای با آنها صورت گیرد.

بخشی از کاهش محسوس سرقت‌ها در خردادماه نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری در استان کرمان خبر داد و در ادامه درباره علل وقوع بزه سرقت گفت: وضعیت اقتصادی و معیشتی روی سرقت اثرگذار است منتهی برخوردهای بازدارنده نیز می‌تواند در کاهش سرقت‌ها موثر باشد و با اجرای طرح‌ها شاهد کاهش سرقت در سطح استان خواهیم بود.

وی رابطه بین سرقت و اعتیاد را مستقیم دانست و افزود: با توجه به اینکه ۹۷.۵ درصد سرقت‌های استان کرمان عادی است اگر کمپ ترک اعتیاد راه‌اندازی شود، می‌تواند در بحث سرقت پیشگیری کننده باشد زیرا تقریبا همه سارقین خرد، اعتیاد شدید به مواد مخدر دارند.

دادستان مرکز استان کرمان درباره سرقت‌های مسلحانه نیز اظهار کرد: در سرقت‌های مسلحانه استان کرمان در سال جاری فردی در حین سرقت به قتل نرسیده است.

بخشی افزود: سرقت‌های مسلحانه استان کرمان برای سرقت‌های خرد بوده است.

وی با ابراز نگرانی از افزایش سلاح غیرمجاز در جنوب استان کرمان بعد از اغتشاشات گفت: افزایش سلاح غیرمجاز در جنوب استان کرمان یکی از تهدیدات استان است و نیروی انتظامی در این زمینه طرح‌هایی در دستور کار دارد.

بخشی با اشاره به استفاده معاندین از فضای اغتشاشات برای ورود سلاح به داخل کشور ادامه داد: یکی از برنامه‌های معاندین ورود سلاح به داخل کشور بود به زعم اینکه کشور دچار آشوب می‌شود و این سلاح‌ها به دست اراذل و اوباش می‌افتد.

وی تاکید کرد: هرچند ورود سلاح‌های غیرمجاز در این مقطع به استان زیاد شد اما کشفیات زیادی نیز در این زمینه داشتیم.

دادستان استان کرمان بیان کرد: سارقان غیربومی در استان داریم که در بحث سرقت طلا و جواهرات فعالیت دارند که چندین باند آنها منهدم شد و اعضای آنها در زندان بسر می‌برند.

دادستان مرکز استان کرمان در ادامه سخنانش رعایت حقوق شهروندی را یکی از علل بازدیدهای خود و دستگاه قضا از کلانتری‌ها دانست و بیان کرد: دادستانی بر شیوه خدمت‌رسانی و اجرای دستورات، بهداشت بازداشتگاه‌ها، محل نگهداری متهمین و … نظارت می‌کند و تذکرات لازم نیز داده می‌شود.

وی با بیان این مطلب که ساخت بازداشتگاه‌های به روز نیاز به بودجه دارد، اظهار کرد: وضعیت سرمایش و گرمایش، تهویه هوای بازداشتگاه‌هایی که تاکنون رصد کرده‌ایم مطلوب بوده، ولی می‌تواند بهتر از این باشد. دولت و فراجا به دنبال بازسازی و نوسازی بازداشتگاه‌هاست.

بخشی تاکید کرد: اولویت دادسراها و مراجع انتظامی باید برخورد مناسب با مردم باشد و حقوق شهروندی هم برای متهم و هم شاکی رعایت شود و از انجام اقدامات توهین آمیز بپرهیزند و شان مردم رعایت کنند.

وی عنوان کرد: اکثر نیروهای فراجا و سایر ضابطین آموزش لازم را دیده و کارت ضابطین را اخذ کرده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.