معاون بهداشتی دانشگاه علومپزشکی کرمان با بیان اینکه سالانه در کشور 60 هزار مرگ به دلیل مصرف مستقیم مواد دخانی رخ میدهد، یادآور شد: «در استان کرمان سالانه حدود 4 هزار تا 4 هزار و 500 مرگ به دلیل مصرف مستقیم مواد مخدر اتفاق میافتد و اگر مرگهایی که بهصورت غیرمستقیم به دلیل مصرف دخانیات رخ میدهد را نیز حساب کنیم این رقم به بیش از 7 هزار و 500 میرسد».
دکتر محسن بارونی با بیان اینکه متوسط سن افراد فوتشده به دلیل مصرف دخانیات بین 45 تا 50 سال است، افزود: «امید به زندگی در ایران 76 سال است و وقتی فردی در سن 50 سالگی فوت میکند، عمر از دست رفتۀ او 26 سال است که اگر این عدد را در تعداد موارد فوتشده ضرب کنیم رقم بسیار بزرگی خواهد بود و یکی از شاخصهایی که سازمان جهانی بهداشت، برای مقایسۀ وضعیت بهداشتی کشورها به آن توجه میکند، سالهای از دست رفتۀ عمر است».
وی با اشاره به انجام یک پیمایش درخصوص مصرف مواد دخانی در استان کرمان بین گروههای سنی و اقشار مختلف، گفت: «این پیمایش نشان داد که روند مصرف سیگار از سال 90 تا 1400 تقریبا ثابت بوده اما مصرف قلیان 40 درصد افزایش داشته است».
بارونی با بیان اینکه سن مصرف سیگار و محفلهای قلیانی پایین آمده است، اظهار کرد: «موضوعی که خیلی ما را نگران میکند، کاهش سن مصرف دخانیات است. سن مصرف دخانیات که قبلا 24 تا 26 سالگی بود در حال حاضر به زیر 18 سال رسیده است».
به گزارش فردای کرمان، معاون بهداشتی دانشگاه علومپزشکی کرمان در نشست خبری هفتۀ ملی بدون دخانیات با اشاره به شعار این هفته با عنوان «دخانیات، تهدیدی برای سلامت و محیط زیست»، بیان کرد: «مهمترین وظیفۀ بهداشت و درمان در بحث دخانیات، آگاهی دادن دربارۀ مضرات مواد مخدر، آموزش، مشاوره دادن و ممانعت از عرضۀ برخی مواد دخانی مانند استفاده از قلیان در رستورانها است».
بارونی ادامه داد: «در حوزۀ مشاوره، کلینیک ترک سیگار در دانشگاه علومپزشکی کرمان راهاندازی شده که با متدهای علمی کار ترک را انجام میدهد و تاکنون 250 نفر موفق به ترک سیگار شدهاند».
وی با بیان اینکه طبق مادۀ 13 قانون اصناف، هیچ رستورانی نباید قلیان داشته باشد، گفت: «در استان کرمان رسما جایی را نداریم که قلیان عرضه کنند و اگر شهروندان در جایی موردی را مشاهده کنند، میتوانند ضمن تماس با سامانۀ 190 موضوع را اطلاع دهند».
معاون بهداشتی دانشگاه علومپزشکی کرمان یادآور شد: «مصرف دخانیات بهصورت قلیان خطرناکتر از سایر مواد است زیرا تمام ناهنجاریهایی که اتفاق میافتد در کنار محفل قلیان کشیدن است».
وی با اشاره به اقدامات صنایع دخانی در تبلیغات، بیان کرد: «یکی از کارهایی که برای تبلیغات مصرف سیگار انجام میشود، این است که در انیمیشنها و فیلمهایی که کودکان و نوجوانان میبینند، قهرمان فیلم از سیگار استفاده میکند و این موضوع تاثیر معناداری در رفتار کودک دارد».
بارونی ادامه داد: «از سوی دیگر در سوپرمارکتها و فروشگاهها، قفسههای پشت سر فروشنده به بستههای سیگار و فندکها اختصاص داده میشود که بهصورت غیرمستقیم مصرف دخانیات را تبلیغ میکند».
وی با اشاره به تاثیر تبلیغات و فیلمها بر روی کودکان، تاکید کرد: «آموزشها باید از سطح مهدهای کودک شروع شود».