رئیس اتاق کرمان: استان کرمان دیگر صادرکنندۀ بزرگ خشکبار ندارد

۱۲۲

رئیس اتاق کرمان با اشاره به مشکلات حوزۀ صادرات گفت: مسائل مربوط به تعهدات ارزی صادرکنندگان، عدم توان رقابت صادرکنندگان با پتروشیمی‌ها در خصوص ارز اختصاص داده شده، عدم هماهنگی‌های لازم در گمرکات کشور به‌ویژه مرزها، عدم ثبات قوانین و مقررات و نرخ ارز باعث شده استان کرمان دیگر صادرکنندۀ بزرگ خشکبار نداشته باشد.

سیدمهدی طبیب‌زاده افزود: امسال 650 هزار تن تولید پسته آمریکاست و با حساب پسته باقیمانده از سال گذشتۀ این کشور، در حال حاضر 800 هزار تن پسته بالقوه در بازارهای دنیا دارد که ایران باید بتواند در این شرایط سخت رقابتی، 200 هزار تن پسته امسال خود را به فروش برساند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، وی در نشست جمعی از صادرکنندگان و واردکنندگان استان با معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با موضوع نقش‌آفرینی بخش خصوصی در دیپلماسی اقتصادی، با تاکید بر لزوم توجه به سایر بازارهای جهان اظهار کرد: با توجه به پیشنهاد معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه برای ورود به بازار آفریقا، درخواست داریم که امکان حضور در کشورهای مختلف آفریقایی برای تجار کرمان فراهم شود.

طبیب‌زاده با اشاره به ظرفیت‌های استان کرمان یادآور شد: سه شرکت بزرگ پیمانکاری و مهندسی مشاور برای ارائۀ خدمات فنی و مهندسی در کرمان و در بالاترین سطح خود فعال هستند که می‌توانند در زمینۀ احداث در هر کشوری خدمات خوبی ارائه دهند.

وی افزود: همچنین کرمان از نظر تولید مصالح ساختمانی باکیفیت از جمله سیمان مطلوب و انواع سیم و کابل، ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و همچنین در زمینۀ معدن با در اختیار داشتن تکنولوژی‌های بالا در اکتشاف، استخراج، بهره‌وری و فرآوری مواد معدنی می‌تواند به آفریقا کمک کند.

رئیس اتاق کرمان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سهم خاورمیانه در تجارت جهانی 4.8 درصد و سهم منطقۀ روسیه 2.6 درصد است، گفت: سهم کشورهای همسایه ایران در مجموع 5 درصد از تجارت جهانی است و طی 70 سال گذشته نیز همین‌گونه بوده و ما نمی‌توانیم صرفا و فقط با ارتباط با این کشورها به توسعۀ تجارت دست یابیم و باید به سایر بازارهای دنیا متصل شویم.

وی ادامه داد: کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، سازمان همکاری‌های شانگهای و حتی اوراسیا که تفاهم‌نامۀ تجاری با ایران دارد، به دلیل منافع خود و عدم تمایل به همگرایی با ایران، چندان نقشی در توسعۀ تجارت ایران ندارند.

طبیب‌زاده خاطرنشان کرد: در بررسی‌ها مشخص شده که ایران نه به‌عنوان مبدا و نه به‌عنوان مقصد در برنامۀ توسعۀ تجارت این کشورها نیست و به نوعی، روی بازار ایران حساب نمی‌کنند. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.